Занимљивости Издвајамо

Нипошто не бацајте старе мобилне телефоне – НА ЊИМА МОЖЕТЕ ЗАРАДИТИ ЧИТАВО БОГАТСТВО

Лондон — Како електрични аутомобили постају део садашњости, тако све више компанија увиђа добру пословну прилику у збрињавању и рециклирању батерија из тих возила.

Већ сада су мале литијумјонске батерије у низу уређаја, од паметних телефона до електричних четкица за зубе, прави рудници вредних метала и минерала.

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

Према подацима консултантске куће “Роскилл”, само се 2015. у некоришћеним литијумјонским батеријама налазило метала вредних две милијарде долара. Готово све те батерије завршавају на отпаду или леже неискоришћене у старим уређајима.

Проблем ће постати још израженији када коришћење електричних аутомобила постане масовније. Наиме, такве су батерије далеко веће, трају од осам до 10 година, а до 2025. чиниће 90 одсто тржишта литијумјонских батерија.

Процене “Роскила” говоре да ће то повећати тражњу за литијумом за четири пута, а за кобалтом више од два пута. Ради се о два основна метала у производњи литијумјонских батерија.

Иначе, цена кобалта је само ове године скочила 80 одсто. Аџеј Кохар, суоснивач и извршни директор канадског стартупа “ЛиЦyцле”, процењује да ће до 2030. глобално требати да рециклира 11 милиона тона литијумјонских батерија.

Али, да би фирма била профитабилна, мора рециклирати готово сав материјал који се налази у батеријама. Кохар тврди да већ сада може да “извуче” до 90 одсто материјала, укључујући литијум, кобалт, бакар и графит.

Проблем с том врстом батерија јесте што не постоји стандардизовани поступак њиховог рециклирања. “Свако користи своју сопствену формулацију”, истиче Линда Гејнс, аналитичарка америчког Центра за саобраћајна истраживања.

Да поступак није једноставан, говори и пример белгијске фирме “Умицоре”, једног од пионира рециклирања литијумјонских батерија.

“Умицоре” се тим послом бави од 2006. године. Фирма тренутно ради на пилот-пројекту рециклирања батерија из електричних аутомобила како би се припремила за “значајне количине” таквих батерија у будућности. Ипак, у америчкој фирма “ОнТо Тецхнологy” оптимистично гледају на будућност.

“До 2025. то ће сигурно бити снажна индустрија. У следеће три године најважније је научити како унапредити поступак рециклаже и те материјале вратити назад у производњу”, каже оснивач фирме Стив Слуп.

Линда Гејнс сматра како је питање колико ће индустрија батерија бити вољна да користи рециклиране материјале.

У томе може помоћи законска регулатива. За сада само Кина и Европска унија имају регулативу која тражи да се произвођачи аутомобила побрину за рециклажу батерија.

 

Извор:  CAPITAL.BA

БОНУС ВИДЕО