Издвајамо Србија

БРУКА И СРАМОТА! Влада усвојила предлог за укидање рефундација ПДВ за куповину хране и опреме за бебе

Влада Републике Србије је, на седници одржаној 15.12.2016. године, усвојила предлоге два пореска закона и то Предлог закона о изменама и допунама Закона о порезу на додату вредност и Предлог закона о изменама и допунама Закона о пореском поступку и пореској администрацији. Закони ће бити упућени на усвајање Народној скупштини по хитном поступку.

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

Најзначајније измене и допуне Закона о порезу на додату вредност („Сл. гласник РС“, бр. 84/2004, 86/2004 – испр., 61/2005, 61/2007, 93/2012, 108/2013, 6/2014 – усклађени дин. изн., 68/2014 – др. закон, 142/2014, 5/2015 – усклађени дин. изн., 83/2015 и 5/2016 – усклађени дин. изн. – даље: Закон о ПДВ) које предлаже Влада су:

измена правила и критеријума за утврђивање места промета услуга (члан 12. Закона о ПДВ) и усклађивање ових правила са директивама Европске уније (члан 4. Предлога закона који би требало да се примењује од 1. априла 2017. године),

одлагање обавезе достављања прегледа обрачуна уз пореску пријаву ПДВ за 1. јануар 2018. године, како је и најављено од стране Министарства финансија,

укидање рефундација ПДВ за куповину хране и опреме за бебе (у наредном периоду Влада треба да предложи Народној скупштини усвајање Закона о финансијској подршци породици са децом којим, као социјална мера, треба да буде уређена једнократна исплата новчаних средстава на име куповине опреме за бебе),

опорезивање промета и увоза дрвених брикета и пелета по посебној стопи ПДВ и

омогућавање права на одбитак претходног пореза који прималац добара и услуга обрачуна као порески дужник, без обавезе поседовања рачуна издатог од стране претходног учесника у промету издатог у складу са Законом о ПДВ (ради се о пореским дужницима за промет секундарних сировина, и услуга које су непосредно повезане са тим добрима, за промет грађевинских објеката и економски дељивих целина у оквиру тих објеката, укључујући и власничке уделе на тим добрима, у случају када је уговором на основу којег се врши промет тих добара предвиђено да ће се на тај промет обрачунати ПДВ, за промет добара и услуга из области грађевинарства, као и за промет електричне енергије и природног гаса који се испоручују преко преносне, транспортне и дистрибутивне мреже обвезнику ПДВ који је ова добра набавио ради даље продаје),

– изузимање од права на одбитак претходног пореза за набавку мотоцикала са бочним седиштем, трицикла и четвороцикала.

Најзначајнија измена огледа се свакако у измени члана 12. Закона о ПДВ и утврђивању нових правила за одређивање места промета услуга, у циљу даљег усаглашавања са прописима ЕУ и истовремено отклањања двоструког опорезивања, односно двоструког неопорезивања одређених услуга које обвезници ПДВ врше страним лицима и обратно. Наиме, према прописима Европске уније, који су имплементирани у национална законодавства држава чланица Европске уније и већине држава чији је циљ чланство у Европској унији, промет услуга се начелно опорезује према месту примаоца услуга, ако је прималац услуга порески обвезник, а ако прималац услуга није порески обвезник, према месту пружаоца услуга. Од наведених општих правила за поједине услуге прописани су изузеци. Према сада важећем Закону о ПДВ, опште правило је да се промет услуга опорезује према месту пружаоца услуга, независно од тога да ли се услуге пружају пореским обвезницима или лицима која нису порески обвезници, при чему су од наведеног општег правила прописани одређени изузеци. Примена овако различитих начела за утврђивање места промета услуга у односу на већину европских земаља доводила је до двоструког опорезивања или неопорезивања појединих услуга, те је било неопходно изменити члан 12. Закона о ПДВ. Напомињемо да је до измена општих правила о месту промета услуга у Европској унији дошло још 2008. године, доношењем Директиве Савета Европе број 8/2008 од 12. фебруара 2008. године.

Поред наведених измена, предлажу се и друге измене Закона о ПДВ, које за циљ имају дефинисање сталне пословне јединице за потребе одређивања пореског обвезника, као и одређена прецизирања која се, пре свега, односе на одређивање пореског дужника у случају промета добара и услуга који у Републици Србији врше страна лица, одређивање пореског пуномоћника и евидентирања страних лица за обавезу плаћања ПДВ у Републици Србији и време промета електричне енергије, природног гаса и енергије за грејање, односно хлађење, чија се испорука врши преко преносне, транспортне и дистрибутивне мреже, набављених ради даље продаје.

Предложено је да се измене Закона о ПДВ примењују од 1. јануара 2017. године, осим одредбе члана 4. (нова правила за утврђивање места промета услуга) за коју је предложено да се примењује од 1. априла 2017. године.

Најзначајнија измена Закона о пореском поступку и пореској администрацији („Сл. гласник РС“, бр. 80/2002, 84/2002 – испр., 23/2003 – испр., 70/2003, 55/2004, 61/2005, 85/2005 – др. закон, 62/2006 – др. закон, 63/2006 – испр. др. закона, 61/2007, 20/2009, 72/2009 – др. закон, 53/2010, 101/2011, 2/2012 – испр., 93/2012, 47/2013, 108/2013, 68/2014, 105/2014, 91/2015 – аутентично тумачење, 112/2015 и 15/2016 – даље: ЗПППА), коју предлаже Влада је да другостепени порески поступак води посебан организациони део образован у Министарству финансија. Предложено је да се одредбе које се односе на утврђивање надлежног органа и решавање у другостепеним пореским поступцима уређује надлежност другостепеног пореског органа примењују од 1. јула 2017. године, до када би требало да се оформи другостепени орган у оквиру Министарства финансија који ће преузети запослене Пореске управе ангажоване на овим пословима, као и предмете, информациони систем, архиву, опрему и средства за рад.

Остале предложене измене ЗПППА углавном за циљ имају прецизирање, односно правнотехничко усаглашавање појединих одредаба ЗПППА, како би се примена тог закона реализовала са што мање тумачења и на тај начин допринело бржем спровођењу пореског поступка и ефикаснијем раду пореске администрације, као и већој доследности у примени закона.

Након усвајања предложених измена и допуна од стране Народне скупштине, у нашим електронским и штампаним издањима објавићемо текстове у којима ћемо детаљније анализирати наведене измене и допуне Закона о ПДВ и ЗПППА, а ове измене ће бити и једна од тема на саветовањима која компанија Параграф традиционално организује у вези са састављањем финансијских извештаја и пореског биланса, крајем јануара и почетком фебруара 2017. године.

 

Извор: Редакција Параграф.рс