Издвајамо Србија

ЕПС ПРЕКРШИО ЗАКОН: Потрошачи оптужени да су „крадљивци струје“ туже ЕПС Стразбуру

* ЕПС крши закон тако што не баждари бројила једном у 12 година, а онда од грађана тражи да плате замену неисправних бројила (што је законска обавеза ЕПС-а), оптужује их за крађу струје и захтева наплату застарелих дугова да би им поново прикључио струју

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

Од почетка прошле године ЕПС дистрибуција је само у Нишу искључила најмање 2.500 породица по основу неовлашћене потрошње, коју је ово јавно предузеће често констатовало без присуства потрошача, неопходних доказа и одговарајућег документа.

Поједини потрошачи изражавају сумњу да су пломбу на њиховим бројилима оштетили или уклонили управо радници Електродистрибуције, пошто су, како кажу, пре екипа које су „утврдиле“ такву неправилност долазиле екипе које су „проверавале“ бројило.

У Удружењу за заштиту потрошача Форум, које је евидентирало овај број власника искључених објеката у Нишу, упозоравају и да ЕПС дистрибуција корисницима који су измирили износ неовлашћене потрошње, која се иначе обрачунава по Закону о енергетици, укључење струје условљава додатним, „противправним“ захтевима. Потрошачи се обавештавају да ће им струја бити укључена тек када купе нова бројила и плате њихово измештање са претходног мерног места, те одједном измире све дугове за струју, међу којима је највише оних застарелих.

На тај начин ЕПС „пребацује трошкове куповине и постављања значајног броја нових бројила на потрошаче“, што је иначе, према Закону о метрологији, његова обавеза у случају када су бројила „метролошки неисправна“, односно са истеклим државним жигом и неоверена („небаждарена“), каквих је, по налазима Дирекције за мере и драгоцене метале, међу искљученима „чак 90 одсто“. При том успева да наплати и део старих дуговања, што не би могао да учини пред судом, пошто комунални дугови застаревају за годину дана, кажу у Форуму.

Кидали, састављали, па сликали

– Струја нам је искључена 5. октобра 2015. године. Мада смо сви били у стану, људи из Дистрибуције нам се нису јавили, нити оставили било какав папир, па смо мислили да је у питању квар. Дирекција за мере и драгоцене метале утврдила је да је бројило годинама било неисправно, односно небаждарено. Покренуо сам поступке пред ЕПС-ом, Агенцијом за енергетику, Основним судом, Вишим судом, Управним судом…, али правде нема. Сад сам пред Уставним судом, а ако епилог не буде правичан, ићи ћу пред Међународни суд за људска права у Стразбуру – каже за Данас Нишлија Радуле Тодоровић.

Његов суграђанин Горан Голубовић остао је, каже, без струје у децембру 2015. „по налогу Дирекције за мере и драгоцене метале“, а да екипа Дистрибуције „није ни дошла да види бројило“. Годину и по дана раније „била је ванредна контрола“ Дистрибуције која је констатовала да је државна пломба на бројилу у реду. Мало касније радници Дистрибуције су долазили поново, један од њих је „растурио мерно место, окретао пломбу, па све то вратио“. Тврдњу ЕПС дистрибуције да је „крао струју“ сматра „неистином, небулозом, безобразлуком…“.

– Искључени смо у децембру 2016, уз образложење да је Дирекција за мере и драгоцене метале утврдила да је државни жиг на бројилу „измењеног фонта“. Урадили смо два независна вештачења трасолога-експерта за жигове, оба су утврдила да је жиг оригиналан, али Дирекција и ЕПС их одбацују јер је по актуелном закону Дирекција једина овлашћена за утврђивање оригиналности. Кадија те тужи, кадија ти суди… Радници ЕПС-а са Косова су при том претили мојој мајци и мени да ће нас „иселити у Словенију“. Спремамо се за Стразбур – каже Иван Ферлеж из Ниша.

Нишлија Стјепан Фолић додаје да је остао без струје у марту ове године, након што је сам пријавио квар на бројилу, које се запалило, јер је старо и небаждарено. Дошли су људи из Дистрибуције и нешто „кидали, састављали, па сликали“. После тога су му рекли да је „неовлашћено користио струју“.

– Искључени смо у јулу 2015. Пре тога је била контрола, рекли су нам да бројило није исправно, и да то средимо. Отишао сам у Нишстан, који је био задужен за поправке бројила, али су ми рекли да не могу ништа да ураде. Урадили смо све што су у Дистрибуцији тражили – платили наводну неовлашћену потрошњу, купили бројило, превели стан са деде и бабе на супругино име, уписали га у катастар. А онда, када је требало да нам укључе струју, казали су да пре тога треба да платимо дуг од 2.472.000 динара који су направили још деда и баба… – каже Александар Тасић.

Оштећење пломбе и крађа струје није исто

Профир Живковић, правни саветник у Удружењу Форум, упозорава да Закон о енергетици прописује да се електрична енергија уопште може испоручивати, односно очитавати и обрачунавати само преко метролошки исправних бројила. Таква бројила су она којима није истекао државни жиг, односно која је ЕПС баждарио најмање једном у 12 година.

Живковић још каже да у Закону о енергетици јасно пише да за постојање неовлашћене потрошње није довољно да пломба буде оштећена или замењена већ и да је „утврђено неправилно коришћење електричне енергије“.

– Радници Дистрибуције само напишу „оштећена бломба“ и то је за њих „неовлашћена потрошња“. Не констатују да ли су нашли магнет, премоштене фазе, или друге механизме који обезбеђују неправилно коришћење електричне енергије, односно неправилно читање потрошње. Не гледају ни да ли је потрошач који је „крао струју“ заправо редовно плаћао рачуне и да ли ти рачуни имају уобичајене, дакле неумањене износе – закључује Живковић.

ЕПС: Све по закону, није масовна појава
У ЕПС Дистрибуцији незванично негирају овакве оптужбе, наводећи да у случају искључења струје због неовлашћене потрошње „поступају у складу са законом“.

– Логично је да корисници код којих је она утврђена тврде да нису оштетили бројило. Али, зар неко заиста може да помисли да неко од нас „измишља“ неовлашћену потрошњу? Уосталом, постоје дисциплински, управни и судски поступци, у којима се утврђују такве чињенице, а ми од њих не бежимо – кажу наши извори.

У ЕПС Дистрибуцији кажу да је од почетка ове године у целој Србији искључено 2.357 објеката чији су власници физичка лица, чиме негирају наводну масовност овакве појаве. Наш лист је, пак, остао ускраћен за одговор на питање, постављено по Закону о слободном приступу информацијама од јавног значаја – колики је број приговора упућених ЕПС Дистрибуцији од стране грађана у којима они изражавају сумњу да су им бројила оштетили управо њени радници, тако што су, рецимо, неовлашћено скинули, поставили или оштетили пломбу.

 

Пише: Зорица Миладиновић, Дневник.рс