Регион Србија

Софија и Атина праве ОСОВИНУ и зову Београд и Букурешт: Да ли ће 1. јануара сванути нова зора на Балкану

Нећу претерати ако кажем да је после самита две земље са Србијом у јулу регионални импулс изграђен око грчко-бугарске осовине – казао је грчки премијер Ципрас

Софија и Атина су потписале меморандум о разумевању о изградњи железнице велике брзине и надају се да ће тако привући стране инвестиције и успоставити снажне везе у региону кроз историју познатом по поделама и антагонизмима између суседа. Према речима бугарског премијера, разматра се могућност да се железнички пројекат продужи до Србије и о томе ће званичници Грчке, Бугарске, Србије и Румуније разговарати на састанку у Варни 3. октобра.

Премијер Бугарске Бојко Борисов и његов грчки колега Алексис Ципрас срели су се 6. септембра у Кавали, на северу Грчке, и потписали споразум о прузи која ће повезати три грчке луке – Солун, Кавалу и Александрополис, са три бугарске луке – Бургасом и Варном на Црном мору и луком Русе на Дунаву.

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

Бугарска влада навела је да се очекује да пројекат „Од мора до мора“ (Сеа2Сеа) привуче велико интересовање инвеститора са Блиског истока, из Кине, Русије и других земаља.

Иначе, Кина је већ много инвестирала у железницу од грчке луке Пиреј.

Кинеско државно предузеће ЦОСЦО 2016. је преузело већински удео у Луци Пиреј. Влада Кине сматра Пиреј главном улазном тачком за кинески извоз у јужне, источне и централне делове ЕУ, као и кључном луком за поморски транспорт кроз и око Медитерана.

Грчки медији јавили су да ће бугарско-грчка група за пројекат бити основана до краја септембра. Затим ће бити успостављена Транснационална агенција за реализацију пројекта уз коришћење фондова ЕУ и приватног сектора.

Бугарска штампа преноси да се процењује да ће регионални инфраструктурни мастер план коштати пет милијарди евра од чега је милијарду евра за изградњу на бугарској територији.

БУГАРСКО ПРЕДСЕДАВАЊЕ ЕУ – ПРЕДСЕДАВАЊЕ БАЛКАНА

Борисов је, како јављају медији, најавио да ће Ципрас и он у октобру тражити састанак са председником Европске комисије Жан-Клодом Јункером и представити му идеје развоја региона Балкана у нади да ће добити средства из „Јункеровог плана“ односно Европског фонда за стратешке инвестиције (ЕФСИ).

Бугарска 1. јануара 2018. преузима ротирајуће председавање ЕУ.

– Гледамо на наше председавање као на председавање Балкана. Имамо ретку прилику да докажемо да имамо политичке елите, одговорне људе који ће ставити тачку на контрадикције и од бурета барута регион ће постати подручје просперитета – истакао је Борисов.

– Са Алексисом Ципрасом можемо да играмо важну улогу у балканској политици у оквиру ЕУ – додао је први човек бугарске владе.

Медији у Атини наводе да су заједничке консултације већ одржане на нивоу Генералног директората ЕК и да је пројекат добио зелено светло европске комесарке за транспорт Виолете Булц.

СВЕ ЈЕ ПОЧЕЛО СУСРЕТОМ СА ВУЧИЋЕМ

На заједничкој конференцију за штампу после састанка Ципрас је истакао да је пројекат од историјског значаја и да има огромну економску, комерцијалну и геополитичку вредност.

– Отварамо нове комерцијалне руте и продужавамо трансевропску транспортну мрежу повезујући Егејско море са Дунавом и Црним морем – рекао је грчки премијер напомињући да тај пројекат представља „велики корак“ који омогућава балканским земљама да се трансформишу у зону економског просперитета.

Ципрас је нагласио да две земље отварају нови хоризонт на европској енергетској мапи али је додао и да Софија и Атина треба да отворе дијалог о питањима избегличке кризе.

– Нећу претерати ако кажем да је после самита две земље са Србијом у јулу регионални импулс изграђен око грчко-бугарске осовине – казао је Ципрас.

Бугарски премијер је рекао да је регион почео са мањим стварима, мислећи на инфраструктурне пројекте повезивања аутопутева и железнице који су у току.

– Ако се планови спроведу, Кавала ће моћи да развија трговинске везе са луком Русе и даље – додао је Борисов.

Русе је највећи бугарски град на Дунаву који је мостом за друмски и железнички саобраћај повезан са Румунијом. Букурешт је удаљен само 60 километара.

Борисов је рекао да су на претходном састанку са Србијом и Грчком три земље размотриле могућност да продуже железнички пројекат до Србије.

-Зато смо одлучили да се сретнемо у Варни 3. октобра на састанку четири стране – Грчке, Бугарске, Србије и Румуније, и завршимо пројекат – истакао је бугарски премијер.

Извор: Telegraf.rs/EURACTIV.com
БОНУС ВИДЕО: