Србија

У Србији постоји основна школа са два имена: Пре подне ђаке уче да је Косово Србија, а поподне да их је ОВК ослободио од Срба

Српски и албански ђаци већ 18 година иду у исту основну школу у селу Црквена Водица код Приштине, а све време изучавају дијаметрално различите ствари! Срби у преподневној смени уче да су Косово и Метохија саставни део Србије, а Албанци по подне да је то потпуно независна држава. Српска деца читају лекције из историје о Обилићу и Карађорђу, а албанска о ОВК.

У месту које Срби зову Црквена Водица, а Албанци Палај чак се ни школа не зове исто – 24 ђака српске националности ујутру похађају ОШ „Доситеј Обрадовић“, а 55 албанских ученика иде у ОШ „Фазли Грајчевци“. А, заправо и једни и други деле исте учионице. И што је најневероватније, мали Срби и Албанци се готово уопште не познају, немају заједничких активности, нити било каквих других додирних тачака.
ДВА САТА

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

Директор српске школе је Игор Максимовић, а албанске Мевлуде Грајчевци, презимењакиња песника и борца за „велику Албанију“ по којем албански део школе носи име. Игор и Мевлуде деле канцеларију и рачунар, баш као ђаци учионице и табле. Не мешају се једно другом у рад. Нити желе, нити смеју то да раде.

– Нема потребе за мешањем, они уче своје, а ми своје. Делимо све, учионице, наставна средства, зборницу, баш све. Међутим, они имају своје наставне програме и дневнике, а ми наше. Ми учимо своју верзију историје, као и деца у Србији, а они своју – да је Косово независно, да је Србија земља из комшилука која их не признаје, а да су припадници ОВК хероји који су Косову донели слободу. Поклапамо се једино у томе што и ми и они учимо енглески језик, с тим што наша деца од петог разреда уче и руски – каже Максимовић.

Објашњава како подељена школа функционише.
– Закључам канцеларију када ми се заврши смена и одем, а пола сата касније дође директорка из друге смене. Пауза између смена је пола сата, па се ђаци уопште не сусрећу. Ученици албанске и српске националности не учествују у заједничким школским активностима нити се међусобно такмиче на школским турнирима. Некада се ђаци, ипак, сретну у школском дворишту или на спортском терену поред школе, и то викендом, ретко радним данима – каже Максимовић, и додаје да до сада никаквих проблема није било.

„ДА НЕ КВАРИМО“

Ова школа је од кључног значаја за опстанак Срба у местима око Приштине. Њих 250 живи у селу Црквена Воденица, а село је мешовито, јер се у њему налази око 40 албанских домаћинстава.

– Нису сва српска деца из овог села, имамо десетак из Јањине Воде. Радује ме што се број српских ђака повећава сваке године – каже Максимовић.

Са друге стране, албанска директорка Мевлуде Грајчевци каже да се настава одвија нормално и да то ништа не може нарушити. Пре скоро две деценије, каже она, мештани овог села су се договорили да школу користе и Срби и Албанци.– Тај договор важи и данас. Нема разлога да га кваримо, добро нам је овако. Најбитније је да се деца школују – објашњава Грајчевцијева.

ЛУКА И БЕЊАМИН

Србин Лука и Албанац Бењамин редак су пример деце различите националности која у Црквеној Водици имају икакав контакт. Седе у истој клупи у различитим сменама и један другом остављају поруке.

– Напишем Бењамину графитном оловком поруку на столу. Не зна он речи, али му ја нацртам лопту и поред ње сат у којем напишем број 18. Он зна да ћемо у 18 часова тога дана играти фудбал близу куће – каже Лука.

Извор: Telegraf.rs/Informer