Издвајамо Свет

ОВО ЈЕ РАЗЛОГ БОМБАРДОВАЊА КИНЕСКЕ АМБАСАДЕ 1999.ГОДИНЕ: Кина је од Србије добила ЗАСТРАШУЈУЋЕ ОРУЖЈЕ! (ВИДЕО)

Кинески агенти су ишли по области у којој је срушен Ф-117 и куповали делове авиона од локалних пољопривредника

Само годину или две пре него што је било планирано, Кина је у арсенал својих оружаних снага уврстила невидљиви борбени авион Ј-20, а тамошња агенција Синхуа наводи да кинеска војска још увек ради на обуци пилота.

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

Ризик од избијања сукоба између Русије и Европе: Све веће тензије због новог наоружања и војних вежби

Авион Ј-20 је летелица са стелт технологијом пете генерације, а то значи да је „невидљива“ за радаре чак и при брзинама већим од брзине звука. Опремљена је пројектилима и располаже са најмодернијим компјутерским системима, сензорима и електроником.

Овим кораком Кина је стала раме уз раме са Сједињеним Државама и Русијом. Америка је прва развила стелт технологију и данас у свом ваздухопловству има Ф-22 Рептор, а Русија располаже својим летелицама Сухој Т-50. Осим њих, сопствене пројекте развијају још и Индија и Јапан, али њихове војске су још релативно далеко од таквих летелица, преноси еxпресс.хр.

Кина је до стелт технологије дошла током НАТО бомбардовања Србије, за време Слободана Милошевића, када је противваздушна одбрана наше војске срушила амерички невидљиви авион Ф-117. Тада су, наводно, власти Милошевићевог режима помогле Кини да се дочепа делова обореног авиона опремљеног најмодернијом технологијом, што им је касније, опет наводно, омогућило да обрнутим инжењерингом развију сопствену стелт технологију.

Свакако је чињеница да је ПВО 27. марта 1999. усред бомбардовања оборила један Ф-117. Пилот се катапултирао, сигурно се приземљио, а потом су га америчке снаге извукле из Србије. Рушење тог авиона била је апсолутна сензација, јер је први пут неко успео да обори „невидљиви“ авион.

Пентагон и данас сматра да је до рушења Ф-117 дошло „комбинацијом лукавих тактика, нешто среће и совјетског противваздушног система СА-3“, о чему је пре неколико година писао и Њујорк пост.

Исте године, Кина је објавила да је развила прототип свог невидљивог ратног авиона, а први војни стручњак у свету који је јавно изјавио да је Пекинг до тога дошао захваљујући томе што се 1999. дочепао остатака обореног америчког авиона, био је хрватски адмирал Давор Домазет Лошо.

– У то време, према нашим обавештајним подацима, кинески агенти су ишли по тој области и куповали делове авиона од локалних пољопривредника. Верујемо да су Кинези искористили те материјале да би стекли увид у тајну стелт технологију и онда их направили – рекао је Домазет 2011. за „АП“, подсећа еxпресс.хр. Убрзо је и Пентагон својим неформалним каналима објавио да „сумња да је Кина успела да извуче стелт технологију“ из олупине Ф-117.

Пекинг од 2011. године наводи да је у Ј-20 уграђена искључиво кинеска технологија и да је то апсолутно производ истраживања кинеских научника. Кључан тренутак за сумњу да се догађало нешто посебно било је НАТО бомбардовање кинеске амбасаде у Београду 7. маја, једино дипломатско представништво које је страдало у тим нападима на Србију.

Британски Градијан је већ у јесен 1999. објавио чланак којем је тврдио да је НАТО намерно бомбардовао амбасаду Кине. Како је навео лист, одлука о томе пала је након што су три НАТО базе (у Напуљу, Македонији и Бриселу) праћењем радио сигнала утврдиле да је кинеска амбасада војсци тадашње СР Југославије служило као место преко којег се одвијала главна комуникациона активност војске и државног врха.

Пентагон је тада тврдио да се до тих сазнања дошло након бомбардовања Милошевићеве резиденције и попратне инфраструктуре. Како су навели, сва комуникација је утихнула на 24 сата, да би се онда одједном појавила, али тада из кинеске амбасаде.

Одлука НАТО да бомбардује амбасаду Кине није била лака, али када се већ догодило, кинески председник Ђианг Земин био је веома љут. Тадашњи председник САД Бил Клинтон и директор ЦИА Џорџ Тенет тада су рекли да је у питању била грешка, а амерички министар одбране Вилијам Коен рекао је да је до тога дошло због застарелих карти.

Ипак, мало ко је поверовао у те приче, а Гардијан је објавио текст којим је тврдио да је прича о застарелим картама апсолутна лаж. Кина од тога више није правила посебан проблем, након што се Вашингтон извинио Пекингу због „трагичног губитка живота“, јер је у нападу настрадало троје кинеских дипломата.

Тада се увелико говорило да уопште није случајно што је кинеска амбасада бомбардована убрзо након прикупљања крхотине Ф-117. Било је и прича да је Кина, иначе традиционално крајње конзервативна да би се мешала у било који рат у свету, одлучила да Милошевићу директно помогне искључиво због тога што им је омогућио да се дочепају највећег дела срушеног „невидљивог“ авиона.

До 2011. године та тема била је актуелна практично само на Балкану, а онда је Пекинг објавио да има свој авион. Западни медији су онда поново почели да износе све оно о чему се на подручју бивше Југославије причало чак и уз кафу у кафићу.

Директор Музеја ваздухопловства у Београду Зоран Миличевић тада је рекао да, осим куполе, седишта којим се пилот катапултирао, пилотове кациге и радија, не зна шта се догодило са остатком авиона. Како је навео, пуно делегација је долазило у посету, а међу њима и Кинези, Руси и Амерканци, али нико није показивао интерес да дође до било ког дела млазњака.

Тадашњи војни саветник Зоран Кусовац изјавио је да је уништени Ф-117 био је апсолутно на врху листе жеља Руса и Кинеза.

Руси су 2010. лансирали свој прототип невидљивог авиона, Сухој Т-50, а кинески научници су већ дуже време били познати као врло вешти у обрнутом инжењерингу, због чега им је Запад често приговарао, прозивајући их за „врло агресивну индустријску шпијунажу“.

АП је од неименованог високог званичника из Србије сазнао да су крхотине Ф-117 након рушења узимали колекционари сувенира и да су неки од њих „завршили у рукама страних војних аташеа“.

Ипак, да Ј-20 није чиста копија Ф-117, објавили су поједини стручњаци, који су на кинеском авиону приметили низ особина руског Сухоја Т-50, радарски невидљивог авиона чији је прототип изишао само годину дана раније.

 

 

Извор: Телеграф.рс