Издвајамо Србија

НЕМА КО ДА ВОЗИ: Србији прети колапс, 14 агенција одводи возаче, већ фали 6.000

Београд — Удружење послодаваца у друмском саобраћају одлучило је да затражи законске измене како би се померила старосна граница за професионалне возаче.

У Србији тренутно недостаје 6.000 управо таквих професионалних возача.

Осим тога, возачи запослени у друмском саобраћају у просеку имају 55 година, често се ангажују и пензионери, а дешавало се да по уговору о делу буду ангажоване и особе старије од 70 година.

О овоме се, између осталог, разговарало на састанку Пословног удружења друмског саобраћаја „Србијатранспорт“ Београд који је одржан у Ластином Ауто-центру у Београду.

Кључна тема била је управо недостатак професионалних возача и иницијатива за измену Закона о безбедности саобраћаја на путевима, у смислу корекције старосне границе за професионалне возаче.

Констатовано је и да велики број професионалних возача одлази из Србије, али и да економска одрживост транспортних предузећа саобраћајног система Србије и логистичке саобраћајне подршке друштву у великој мери зависе од професионалних возача аутобуса и теретних возила.

Возачи, како је речено, најчешће одлазе у земље ЕУ, па тако тренутно има 14 агенција које прикупљају документацију возача за рад у иностранству. Оне им организују одлазак и полагање за СПС сертификате у Винковцима, где све то могу да заврше за два дана.

Такође, речено је да од Нове године Немачка планира да отвори границе за возаче са „си-пи-си“ (СПС) сертификатом.

Превозници су се сагласили да то може изазвати озбиљну дестабилизацију јавног друмског аутобуског превоза у великим градовима, где би били угрожени градски и приградски превоз.

Гранско удружење послодаваца друмског саобраћаја је зато одлучило да подржи иницијативу о хитној измени Закона о безбедности саобраћаја на путевима, којом би се померила старосна граница за приступ професији професионалног возача на 18 година за Ц и ЦЕ категорије, односно 20 година за Д и ДЕ категорију возила.

Ово би подразумевало да се уведе Пробна дозвола Ц, ЦЕ, Д и ДЕ, или дозвола за унутрашњи саобраћај Ц,ЦЕ,Д и ДЕ, а која би важила само унутар територије Србије.

Садашња решења у ЗОБС-у су преузета на основу ЕУ директива, али реални проблеми и пракса земаља ЕУ је снизила старосну границу за приступ професији и примењује их на територији својих националних оквира.

Јовица Васиљевић из Секретаријата за јавни превоз Београда је казао да до краја следеће године сви професионални возачи у Србији треба да добију сертификат за управљање моторним возилима у Европи познат као „си-пи-си“.

Они ће, додао је, по правилнику који је на усвајању у Министарству саобраћаја, добити лиценцу бесплатно на пет година без накнадне обуке.

Предложена је и дигитализација сектора друмског транспорта, са ГПС праћењем возила друмског транспорта, као што се примењује у земљама ЕУ ради конкурентности на тржишту и безбедности саобраћаја, као и ради елиминисања злоупотреба и незаконитог обављања комерцијалне делатности јавног транспорта путника.

Састанку су присуствовали директори великих превозничких компанија у Србији: СП Ласте, Арриве Литас, Ниш- експреса, ГСП-а Београд, Србоекспорта, Суботицатранса, Граса из Новог Сада, пословног удружења Панонтранспорта, као и представници Градског секретаријата за јавни превоз града Београда и представници Секретаријата за саобраћај свих већих градова у Србији.

Домаћин састанка био је Тони Гајић, генерални директор СП Ласта, а представници Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, као и Агенције за безбедност саобраћаја, нису се одазвали позиву на овај скуп, саопштено је из СП Ласте.

 

Извор: Тањуг