Издвајамо Србија

ВОЗАЧИ СЕ НА ПУМПАМА ЗА ГЛАВУ ХВАТАЈУ, ЦЕНЕ ГОРИВА ОТИШЛЕ У НЕБО: Ево шта кажу стручњаци…

Фото: Јутјуб

Цене горива на бензинским станицама у Србији и широм региона достигле су максимум, а стручњаци истичу да је више узрока допринело томе, као и да се у наредном периоду ипак не очекује даљи скок цена сирове нафте, па самим тим ни горива.

Цене сирове нафте на светском тржишту достигле су у октобру вишегодишњи максимум, а барел нафте типа Брент коштао је и више од 85 долара. Раст цена нафте на светском тржишту неминовно је утицао и на раст цена нафтних деривата у Србији. Тако је на неким пумпама ових дана дизел премашио цифру од 170 динара за литар. Сирова нафта, као један од најзначајнијих берзанских показатеља, поскупела је у претходних месец и по дана за 22 процента и крајем септембра је са 86,29 долара за барел достигла највишу цену у последње четири године.

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

Стручњаци наводе да се може очекивати да се светски трендови у сегменту енергената преносе и на домаће бензинске станице.

Генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић каже да су више цене горива у Србији последица раста цене нафте и берзанских котација бензина и дизела. Како додаје, у претходних месец и по цена сирове нафте поскупела је за 22 одсто, што је велики скок и одражава се и на цену горива. Сада је у застоју и видеће се да ли ће се задржати на нивоу од 80 долара, истиче Мићовић, уз објашњење да на цену горива утиче више фактора, а цена сирове нафте само један од њих, мада и главни.

Поред тога, на пораст цена деривата утиче и курс долара, али и акцизна политика држава. Мићовић истиче да ће се видети како ће се кретати трендови на тржисту али да се ипак не очекује већи скок цена сирове нафте, па самим тим ни горива у наредном периоду.

„Овако високе цене не одговарају ни нафтним компанијама, јер онда пада потрошња“, објашњава он.

Када је реч о могућим потезима државе у тренутној ситуацији, Закон о акцизама садржи могућност да Влада Србије смањи акцизе и тиме утиче на цене.

Саговорник сматра да држава сама треба анализом да процени да ли је могуће учинити тако нешто.

„Овако високе цене горива подижу основицу за обрачун ПДВ и онда се од ПДВ приходује новац на који се реално није рачунало. Зато треба размислити да ли треба само за толико смањити акцизе, односно за тај раст ПДВ, јер то је механизам који би на неки начин растеретио кућне буџете и притисак на привреду, а дрзава би остварила свој пројектовани приход“, објашњава Мићовић.

Такође, на резервоарима на бензинским станицама, као и на врховима „пиштоља“ за точење, морају да буду истакнуте одговарајуће налепнице, као и на свим возилима произведеним, односно продаваним на овим тржиштима после 11. октобра ове године. Мићовић објашњава да се то односи само на биокомпоненте и њихов удео у гориву, а да у Србији тога нема.

„И даље ће на бензиским станицама бити онај стари начин који познајемо, чак и ако се пропише нови европски, наш стари начин неће нестати. Обавеза је да постоји ознака о уделима биогорива, а ми немамо биодизел у дизелу, као ни биоетанол у бензину“, истиче Мићовић.

 

Извор: Курир.рс/Тањуг