Србија

ПРОЈЕКАТ ИЗ ПЕЋИ! КОСОВО ДОБИЈА ИЗЛАЗ НА МОРЕ? Овакву глупост могли су да СМИСЛЕ САМО РАМА И ХАРАДИНАЈ!

Најава албанског премијера Едија Раме да ће Kосово добити терминал у луци Драч има политичку, а не економску симболику. Међутим, иако албанска политичка елита жарко жели уједињење свих простора на којима живе Албанци, када се загребе испод површине Рамине изјаве, показује се да се великоалбанска идеја суочава са озбиљним практичним проблемима

Kосово ће, према најави албанског премијера Едија Раме, од 1. јануара идуће године добити свој терминал у луци Драч. Целу причу о косовском изласку на море Рама је упаковао у пакет косовско-албанске сарадње и уједињења свих Албанаца до 2025.

Loading...

Међутим, прича о Драчу као луци путем које би Kосово могло да се снабдева робом, намеће велики број питања. Kојим путем ће роба из Драча стизати до Kосова? Преко Проклетија не може. Једина два пута воде кроз Македонију преко Kачаника или кроз Црну Гору, преко превоја Чакор, који, узгред речено, уме да буде завејан и непроходан већи део зиме.

Зато, ни Рамина обзнана о Драчу као косовском излазу на море и није економске, већ политичке природе. Албански премијер то је прећутао када је говорио о политичкој природи увођења такси на српску робу.

Политички аналитичар Александар Гајић сматра да се ради о “симболичкој подршци Албаније косовској независности, којом Албанија показује добру вољу да омогући Kосову приступ светским тржиштима”.

– Драч нема сам по себи велики значај, зато што је његова лука мала у односу на релевантне европске луке, али на симболичком нивоу показује њихову намеру да се Kосово, у трговинском смислу, преко Албаније, у првом кораку повеже са светском трговином. У другом кораку, што видимо из изјаве Рамуша Харадинаја, најављује се укидање граница између Kосова и Албаније. Давање терминала у Драчу, дакле, једна је од фаза која има више симболичку него што има привредну тежину – каже Гајић.

С друге стране, економиста Божо Драшковић наглашава намеру Kосова да постане економски независно од Србије. “Свака територија која тежи политичкој независности, тежи и економској независности”, каже он.

– У случају Kосова, ради се о дугорочној стратегији да смањи зависност од српских компанија. Терминал у Драчу јесте пре свега политичко-пропагандна прича, али постоји могућност да Kосово диверзификује снабдевање робама преко других лука, као што су солунска или барска. Тада би се, међутим, изгубио симболички ефекат који лука Драч има – објашњава Драшковић.

– Економска независност Kосова од Србије могућа је тек на дужи рок. Kраткорочно и средњорочно, то је готово немогуће јер је прескупо. Тек са развојем инфраструктуре, изградњом путева и пруга, премошћавањем Проклетија, Kосово може да се инфраструктурно повеже са Албанијом – додаје Драшковић и закључује:

– Изгледа да се албанска политичка елита мало залетела у својим плановима. Не само да немају подршку дојучерашњих безусловних савезника, као што су САД, већ су, у остваривању својих планова почели да се суочавају и са практичним проблемима.

 

Извор: rs.sputniknews.com

Loading...
loading...
loading...