Србија

ОД СУТРА НЕМА АРАНЖМАНА ПРЕКО АГЕНЦИЈЕ? Ево шта грађани Србије треба да знају!

Туристичким агенцијама у Србији сутра истичу полисе осигурања, које су им основ обавезне гаранције путовања, а уколико не постигну договор са осигуравајућим кућама практично ће изгубити дозволу за организацију путовања. То значи да ћете све излете, зимовања или екскурзије убудуће морати да организујете сами, и то од превоза и карата, па све до смештаја и исхране.

Ако агенције од сутра остану без гаранција путовања, оне би можда могле да наставе да организују туре, али уз претходно обавештавање путника да испуњавају све потребне услове за рад, осим гаранција, тврде у ЈУТИ за Блиц.

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

Тренутно је у току састанак у Министарству туризма на којем су са министром Расимом Љајићем представници банака и осигуравајућих кућа, пишу „Новости“.

Наиме, свака туристичка агенција мора да испуњава одређене услове да би могла да послује, а један од њих је и гаранција која може да се оствари полисом осигурања, банкарском гаранцијом – која је код нас још увек правно неизводљива јер није дефинисан носилац гаранције, или депозитом који је већ предвиђен правилником.

„Садашњи модел полисе осигурања важи већ десетак година. Банкарска гаранција никад раније није коришћена, јер Правилником није дефинисано ко може да је активира. Што се тиче депозита, свака агенција првог у месецу мора да има одређену суму новца на рачуну“, објашњава Зоран Арсенијевић, председник Управног одбора ЈУТЕ.

У разговору за “Блиц Бизнис” он истиче да престанак важења гаранција не значи затварање агенција, али да су пре десетак дана све чланице ЈУТЕ биле непријатно изненађене када су осигуравајуће куће одлучиле да ове године не издају полисе. Њихова процена је да је туристичка индустрија у врло неизвесној ситуацији и да им је ризик превелики.

„Разочарање је било тим веће јер ми годинама имамо врло успешну сарадњу када је реч о путном здравственом осигурању. Осигуравачи истичу да су им велики износи реосигурања, што ми не видимо као адекватну и оправдану реакцију. Захтевали смо и да се продуже постојеће полисе, до 1. јануара, и још увек се надамо да ћемо успети да решимо овај проблем“, објашњава Арсенијевић.

Путовања могућа и без гаранција?

Ако не би дошло до договора агенција и осигурања, то би правно формално значило да агенције долазе у проблем да не могу да испуне прописане услове.

„Обратили смо се и држави, али због тренутне ситуације да је влада у техничком мандату, не постоји начин да се промени Правилник односно подзаконски акти, како би агенције добиле још неки начин да обезбеде гаранцију путовања. Дакле, испунили смо законске услове, законодавац нам није прописао додатне, али решења нема. Не кривимо државу, него тренутну ситуацију у којој се налазимо“, каже Зоран Арсенијевић.

Према његовим речима, ако агенције од сутра остану без гаранција путовања, оне би можда могле да наставе да организују туре, али уз претходно обавештавање путника да испуњавају све потребне услове за рад осим гаранција.

„Гаранција путовања покрива питање стечаја туристичке агенције, тако да би путници били информисани да им тај мало вероватан случај не би био осигуран ако крену на пут у наредних месец или два. Ипак, верујем да би то било само прелазно решење, док се не формира нова Влада и будемо у прилици да променимо правилник“, наводи наш саговорник.

Како од сутра да организујем путовање

Пре почетка пандемије корона вируса, велики број људи је своја путовања организовао мимо агенција, поготово млади и студенти, али породице са децом или старији грађани и даље су навикли да уплате аранжман и тако једним одласком и потписивањем уговора реше све бриге око превоза, смештаја, исхране…

Ако туристичке агенције и осигуравајуће куће до сутра не нађу решење, грађани који се одлуче на пут мораће сами да организују своје туре. Како то изгледа у пракси, све наравно под претпоставком да корона вирус дозволи путовања?

Рецимо, ако сте планирали да у децембру са породицом посетите Париз, мораћете сами да пронађете смештај и превоз. Први корак је претрага на интернету, на сајтовима хотела и на све бројнијим платформама за резервацију смештаја. Када пронађете адекватан објекат, можете да резервишете собу онлајн или да позовете хотел телефоном.

Већина објеката нуди различите опције плаћања – унапред (цео или само део износа) или на лицу места, када стигнете у хотел. Препоруке искуснијих туриста су да не плаћате целу суму унапред, већ да евентуално уплатите аванс, а остатак када стигнете на одредиште. Ово је још препоручљивије у тренутној ситуацији, када се ситуација са корона вирусом мења из дана у дан. Такође се саветује да понесете са собом одштампане потврде о резервацији или авансној уплати, мада се већина тих података сада налази и на мобилном телефону.

После смештаја следи избор превоза, односно резервација и куповина авионских/аутобуских карата. И овде је интернет постао главни извор информисања, али и алат за реализацију, јер скоро сви превозници данас имају опцију онлајн плаћања.

На сајтовима авиокомпанија и других превозника можете да одаберете термине путовања који вам одговарају, изаберете седишта и платите своју карту платном картицом. Наравно, постоји и опција да одете у представништво одређеног превозника и на лицу места купите „папирну карту“. Тада вам остаје још само да се „снађете“ за транспорт до аеродрома или аутобуске/железничке станице.

Овде би се у „регуларним условима“ завршила процедура организације путовања, али се у тренутно неизвесној епидемиолошкој ситуацији пре сваког пута препоручује детаљно информисање о мерама које владају у земљи у којој путујете – да ли је нашим грађанима уопште дозвољен улаз, да ли је обавезно тестирање, има ли обавезног карантина…?

Сви уговори до 30. септембра сигурни

Грађани који су раније уплатили своја путовања преко агенција или добили заменске ваучере немају разлога за бригу јер су њихови аранжмани покривени важећим гаранцијама. Што се тиче путника који су одбили ваучере и који су одлучили да сачекају поврат уплаћеног новца у јануару 2022. године, ни они не морају да страхују пошто је реч о путовањима која су уплаћена пре 1. октобра. Дакле, путници ће бити обештећени по процедури која је раније најављена, када истекне наведени временски период.

Из ЈУТЕ истичу да ће сви уговори потписани закључно са 30. септембром бити реализовани без проблема, јер важеће гаранције туристичким агенцијама истичу 1. октобра.

 

 

 

 

 

Извор: Блиц.рс