Делегација Међународне развојне финансијске корпорације ДФЦ стигла је у Београд, а једна од кључних тачака преговора са Србијом биће изградња „ауто-пута мира“ који повезује Ниш и Приштину.
Радови би требало да почну до краја године, а прво је у плану изградња трасе Ниш – Мердаре, дуге 77 километара. Почетак радова се односи на део ауто-пута од Ниша до Плочника, дужине 33 километра и за то је, како је више пута речено у Влади, потребно две и по године и 250 милиона евра.
Процењена вредност друге трасе овог ауто-пута од Плочника до Мердара од 44 километра износи око 570 милиона.
Ауто-пут Ниш-Мердаре-Приштина омогућиће Србији излазак на албанску луку Драч на Јадранском мору.
Такође ће повезати око пола милиона грађана Србије који живе у Пиротском, Нишавском и Топличком округу. Пут од Приштине преко Тиране до Драча и Јадранског мора већ је изграђен.
То би практично био још један аутопут коју би Србију директно повезао с морем. Завршетком јужног и источног крака Коридора 10 туристи из Србије до Грчке и Бугарске већ сада не силазе са аутопута, а са отварањем деонице Коридора 11 од Сурчина до Обреновца, на располагању имају и ауто пут Милош Велики све од Сурчина до Чачка, што је правац ка црногроском приморју.
Министарка Зорана МИхајловић каже да ће у среду DFC-ом разговарати о повезивању са Приштином на укупно четири путна правца у дужини од 267 километара.
„То су изградња аутопута Ниш – Мердаре – Приштина, дугог 100 километара, изградња аутопута Бујановац – Кончуљ – Гњилане – Штрпце од 78 километара, затим брза саобраћајница Рашка – Јариње – Косовска Митровица на 61 километар, као и рехабилитација пута Рибариће – Брњак – Зубин Поток у дужини од 28 километара“, оценила је Михајловић.
Михајловић истиче да ће у фокусу бити наставак финансирања аутопута од Ниша до Мердара и Приштине, за шта треба обезбедити још више од 750 милиона евра.
Подсетимо, директор америчког DFC Адам Боехлер и председница Извозно-увозне банке (EXIM) Кимберли Рид потписали су 15. септембра писма о намерама две стане за помоћ у финансирању изградње ауто-пута мира, који је дуго био кључни део разговора о нормализацији односа.
Две стране су претходно, у јануару 2020, уз посредство Ричарда Гренела (специјалног изасланика за дијалог Србије и Косова америчког председника) потписале писма о намерама о обнови авиосаобраћаја и развоју друмског и железничког саобраћаја.
„Није се ово десило одједном. О изградњи аутопута од Ниша до Приштине говорили смо и раније. Наша земља је показала да је отворена и да нам је приоритет повезивање са регионом. Америчка развојна агенција има могућност инвестирања ван САД у износу од 60 милијарди долара и ми треба да из тога извучемо оно најважније за нас, а то је да градимо инфраструктуру“, рекла је ресорна министарка Зорана Михајловић.
Вредност тих инвестиција износи 3,7 милијарди евра, а са брзом пругом Београд-Ниш инвестиције ће прећи 5,5 милијарди евра.
Досадашње америчке инвестиције у Србији износе милијарду долара и захваљујући њима је запослено више од 20.000 људи.
Председник Привредне коморе Србије Марко Чадеж казао је да ће отварање канцеларије DFC у Србији донети видљиве и конкретне користи и за економију целог региона – кроз јефтине кредите малим и средњим предузећима, финансирање инфраструктурних и подршку инвестиционим пројектима приватног сектора – од енергетике, преко прехрамбене индустрије и логистике до високих технологија.
Улажу и у енергетику, здравство, подржавају мале бизнисе
Како се наводи на званичном сајту DFC (U.S. International Development Finance Corporation), ова организација је заправо америчка развојна банка. DFC сарађује са приватним сектором и финансира решења за највеће изазове са којима се земље у развоју суочавају данас.
Улажу у различе секторе, попут енергетике, здравства, кључне инфраструктуре и технологије. ДФЦ такође омогућава финансирање за мале бизнисе и жене предузетнице, како би креирали нова радна места на растућим тржиштима.
Америчка институција даје директне позајмице и гаранције малим и средњим предузећима, подржава технички развој, а пружа подршку и инвестиционим фондовима. Учествује у пројектима у скоро 100 земаља широм света
Извор: Блиц