Србија

ШОКАНТНО! Да ли је ово био узрок пада војног авиона? Ово нико није очекивао

ЕКСТРЕМНО мала висина на којој је летео „миг-21“ изнад села Брасина код Малог Зворника, као и последњи маневри непосредно пре пада летелице, у средишту су истраге која је отворена поводом тешке ваздухопловне несреће у којој су погинула двојица пилота Ратног ваздухопловства, мајор Дејан Крсник и капетан прве класе Звонко Веселиновић.

Они су трагично настрадали у петак ујутру, на редовном летачком задатку, када се летелица којом су управљали из засад непознатих разлога, тик изнад околних кућа, сурвала у оближњи поток.

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

Ове околности чине основу истраживања које спроводе две војне комисије – једна у надлежности Генералштаба Војске Србије и друга, стручна, коју води Команда Ратног ваздухопловства. Њихов задатак је да прикупе све чињенице, изјаве очевидаца и резултате експертизе олупине „мига 21“ и дају одговор о тачном узроку пада летелице.

Прве информације из истраге, како сазнају „Новости“, засад искључују неисправност летелице, а ток даље истраге усмеравају на изузетно малу висину и евентуално људски фактор у управљању летелицом. Војни истражитељи засад су на ставу да је посада покушавала да на већу висину извуче авион који је из још непознатог разлога изгубио силу узгона. Тиме се објашњавају последњи маневри пилота, „окретање“ авиона, као и одбачен резервоар летелице, који је завршио у оближњем малињаку.

ЕКСТРЕМНО мала висина на којој је летео „миг-21“ изнад села Брасина код Малог Зворника, као и последњи маневри непосредно пре пада летелице, у средишту су истраге која је отворена поводом тешке ваздухопловне несреће у којој су погинула двојица пилота Ратног ваздухопловства, мајор Дејан Крсник и капетан прве класе Звонко Веселиновић.
Они су трагично настрадали у петак ујутру, на редовном летачком задатку, када се летелица којом су управљали из засад непознатих разлога, тик изнад околних кућа, сурвала у оближњи поток.

Ове околности чине основу истраживања које спроводе две војне комисије – једна у надлежности Генералштаба Војске Србије и друга, стручна, коју води Команда Ратног ваздухопловства. Њихов задатак је да прикупе све чињенице, изјаве очевидаца и резултате експертизе олупине „мига 21“ и дају одговор о тачном узроку пада летелице.

Прве информације из истраге, како сазнају „Новости“, засад искључују неисправност летелице, а ток даље истраге усмеравају на изузетно малу висину и евентуално људски фактор у управљању летелицом. Војни истражитељи засад су на ставу да је посада покушавала да на већу висину извуче авион који је из још непознатог разлога изгубио силу узгона. Тиме се објашњавају последњи маневри пилота, „окретање“ авиона, као и одбачен резервоар летелице, који је завршио у оближњем малињаку.- „Миг 21“ прошао је све прописане процедуре пре полетања. Ништа заиста није указивало да му предстоји трагедија. Петак је на Батајници био релативно миран дан, јер због најављене промене метеоролошких услова није планиран велики број летова. Свега неколико авиона је на задатке полетело између осам и девет часова. Нажалост, Звоне и Крсник нису се вратили – каже за „Новости“ саговорник из Ратног вазухопловства ВС.

Комисија ће анализирати и чињеницу да је авион пао на свега неколико стотина метара од родног села пилота Звонка Васиљевића, као и да је мајци претходно најавио да ће прелетети преко породичне куће у Доњој Борини. Важна околност је и да је „миг 21“ направио два прелета преко села, пре него што ће се сурвати у смрт. Готово да нема дилеме да је несрећна посада схватила да летелица незаустављиво јури ка тлу, па су успели да избегну насељени део села и обруше се на парцелу без кућа.

Познаваоци војне авијације подсећају на сразмерно ретке техничке кварове као узроке несрећа, али и кажу да је „миг 21“ авион који понекад зна да промени ћуд. Старост летелице обично је – трећеразредно питање.

– Не постоји стар или млад авион, постоји исправан или неисправан – каже Миодраг Стевановић, пуковни Ратног ваздухопловства у пензији. – „Миг-21“ поуздан је и сигуран авион, али много је искустава о проблемима који су се јављали у његовом коришћењу у ЈНА и другим армијама. Он тражи пилота који га зна у душу, док летачима других ваздухоплова може да зада различите главобоље. Другим речима, тражи сигурну руку, која може да буде кључна у непредвиђеним ситуацијама.

Пуковник у пензији Зоран Бисерчић поводом трагедије која је погодила Војску Србије каже да узроци несреће могу бити различити, али да сигурно не може бити да је авион полетео неисправан.

– Сигурно је да је полетео исправан, а разлози пада могу бити различити – квар, лош поступак пилота… Може бити и сплет околности, просто деси се. Пилотски посао је изузетно ризичан, а на њега утиче хиљаду фактора. Пилот само у слетању, за свега који минут, обично направи око 3.000 погледа очима – појашњава Бисерчић.

Пилоти су били део нашег поноса

МИНИСТАР одбране Александар Вулин и начелник Генералштаба Војске Србије генерал Милан Мојсиловић, заједно са официрима ВС, посетили су у суботу породице погинулих пилота Дејана Крсника и Звонка Васиљевића.

Они су изразили саучешће и поручили да је страшна несрећа која се догодила заболела не само породице и пријатеље, већ све припаднике Министарства одбране и Војске и грађане Србије који цене даноноћни рад и будност пилота Ратног ваздухопловства.

– Знамо колико преданости и одрицања тражи њихов позив, колико ризика носи у испуњавању часног задатка чувања нашег неба и сигурности свих нас. Ратно ваздухопловство изгубило је двојицу врхунских, искусних пилота, добре људе, омиљене у колективу. Све задатке извршавали су одговорно, одани својој официрској професији и свом народу. Били су део нашег поноса и тешко нам пада што нису више ни са вама, ни у нашем строју одбране – порука је војног врха породицама покојних пилота.

Министар Вулин и генерал Мојсиловић рекли су породицама да неће бити заборављене и незбринуте.

Извор: Новости.рс