Србија

СВЕ ИЗ КИНЕ БИЋЕ СКУПЉЕ: Роба из Кине поскупљује и до 25% а за то постоји добар разлог

Кинеска роба која у Србију стижу из ове далеке земље могла би ускоро да поскупи, и то значајно, а с обзиром на то да је цена транспорта порасла око 300 одсто за годину дана. Недостатак бродских контејнера довео је и до кашњења испорука из Кине, а све заједно је драстично подигло трошкове превоза који су значајна ставка у цени робе.

Комшије из Босне и Херцеговине процењују да би поскупљење робе на њиховом тржишту могло да се креће између 20 и 25 одсто. Сличан скок очекују и у Србији. Тренутно о прецизном поскупљењу нико не жели званично да прича, али се трговци и познаваоци слажу у једном – скупљи превоз значи и већу цену робе. Фирме које се баве увозом кажу да ће бити принуђене да смање своју маржу, али признају и да ће део терета морати да сносе потрошачи.

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

Спас од већих цена могли би једино да буду алтернативни начини набавке и заобилажење директног увоза робе из Кине.

Корона успорила и поскупела логистику

„Успоравање у контејнерском транспорту је било очигледно већ са почетком пандемије, а тај тренд се задржао и касније. Рокови испоруке су се продужли, цела логистика траје много дуже и онда је логично да и цена транспорта расте. То је једна од последица тренутне ситуације и свих ових баријера и додатних контрола на границама“, објашњава у разговору за „Блиц Бизнис“ Драгољуб Рајић из Мреже за пословну подршку.

Он каже да због тога вероватно треба очекивати и одређени раст цена у малопродаји, мада је још увек питање колико ће то бити.

У Блоку 70 без великих промена

У популарном новобеоградском кинеском блоку 70 цене су још увек стабилне. Значајнијег поскупљења није било, али то не значи и да већих цена неће бити.

Власници кинеских радњи често наводе да цена робе зависи првенствено од велетрговаца, од којих и они набављају производе, па ако потраје ситуација са скупљим транспортом може да се очекује и одређено поскупљење. Колико тачно, не могу да прогнозирају.

Ипак, Слободан Перовић, управник популарног тржног центра у новобеоградском Блоку 70, каже у разговору за „Блиц Бизнис“ да кинески продавци у Београду већ неко време робу набављају из више извора и не верује да ће се одлучити за повећање цена, поготово у тренутној ситуацији и околностима везаним за пандемију која траје.

„Цена транспорта је значајно поскупела, и то не од скоро, али се наши закупци сналазе на неке друге начине, па тако на пример добављају робу из Италије. У околини Фиренце постоје фабрике које раде кинеске полупроизводе и производе и затим их извозе, а пошто је то за нас увоз из Европске уније, не плаћа се царина на ту робу“, објашњава наш саговорник.

Перовић додаје да су Кинези почели да набављају и робу из Турске, и истиче да ове руте снабдевања користе већ неко време, а један од разлога је и брзина испоруке.

„Када наручите робу бродом, односно контејнером из Кине, док тај контејнер стигне може и да се промени годишње доба, а то је често за њихову продају веома битно“, каже управник популарног „Блока 70“.

Перовић наводи да у разговору са закупцима није стекао утисак да планирају поскупљење робе, јер сматрају и да нема простора за тако нешто у тренутним околностима са корона вирусом. Такође, каже да није било повећаног отказивања закупа откако је почела пандемија.

Извор: Блиц