Србија

ОВО ЋЕ РАЗБЕСНЕТИ МНОГЕ! Историчари упозоравају, тотални хаос у настави: Је л’ су ти Срби пали с Марса?

Београд — Настава историје спроведена на „реформисани“ начин доноси опасност да историјску свест младе генерације престане да формира школа, пише Спутњик.

Ту свест ће формирати: улица, штампа, политика, интересне групе или међународни фактори. То пише у образложењу петиције којом се захтева хитно укидање реформисаног програма наставе историје у гимназијама и средњим стручним школама, коју су средином јуна поднели професори и наставници историје и други грађани Србије.

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

Као главни разлог за подношење петиције наводи се напуштање хронолошког принципа учења, уместо ког је установљен тзв. тематски принцип.

У пракси то значи да из уџбеника историје за, рецимо, трећи разред гимназије ђаци прво науче ратовање Србије и Црне Горе у Балканским ратовима или Првом светском рату, а тек након тога ослобађање од османске власти, настанак и изградњу српске државе, преноси Спутњик.

„Учите хришћанску Цркву до раскола 1054. године, враћате се у рани средњи век и период раскола Цркве. Следећа лекција је улога српске Цркве од 12. до 15. века. Пазите, учите улогу српске Цркве, а нисте научили ко су Срби и где је настала српска држава. Је л’ су ти Срби пали с Марса? Ко је тај Свети Сава? Како можете да учите улогу српске Цркве од 12. до 15. века, турска освајања и укидање Пећке патријаршије, а да истовремено нисте научили ко је Стефан Немања? То је потпуно ван памети“, истиче један од подносилаца петиције, историчар Љиљана Раковић.

Она додаје да је реформа наставног програма померила хронолошку границу, што је, како каже, за последицу имало сузбијање националне на рачун опште историје:

„То практично значи да деца имају много више лекција, што значи да постојеће лекције морају да се сажму. Тако се, рецимо, Немањићи у другој години гимназије уче само кроз две лекције, а раније их је било шест, седам. Исто је урађено у основној школи. Много боље би било да је остао хронолошко-тематски принцип, а да су нам увели по час више. Ви у петом разреду имате један једини час историје на недељном нивоу, уместо да их буде три.“

У петицији се наводи да штета направљена новим програмом може да се измери бројем ученика који су се, учећи по том програму, пласирали на Републичко такмичење из историје у мају ове године: с територије Београда из прва три разреда гимназије није се пласирао — ниједан ђак.

„Уместо да смо се угледали на руски принцип о два посебна предмета: општој и националној историји у сва четири разреда средњих школа и гимназија, реформатори су довели до тога да се фонд часова наставе историје смањује или у потпуности укида. Истовремено, уводе се на мала врата нови предмети, попут Религије и цивилизације и Основа геополитике, који су истргнути из градива историје, а које не предају историчари“, стоји у петицији коју је потписало око 1.500 људи.

Тзв. тематски принцип утицао је и на епохе опште историје: Наполеонови ратови уче се пре Француске револуције, а идеје просветитељства на крају реформисаног садржаја, у последњој наставној теми.

„Прва ствар је да се ратови деведесетих и распад СФРЈ уче у октобру, новембру. Ви ћете прво да научите распад Југославије, а онда у мају, ако остане времена, научићете шта је нацизам, а шта фашизам, које притом нисте научили пре Другог светског рата, него их учите на самом крају школске године. То што причам је кључан разлог зашто је све ово урађено. Покушавају на велика врата да нам, очигледно, дају неке наставне материјале који се увелико припремају од стране НВО“, упозорава Љиљана Раковић.

 

 

 

 

 

 

Извор: rs.sputniknews.com