Србија

БИВША РАДНИЦА УНУТРАШЊЕ КОНТРОЛЕ ОТКРИЛА: ЕПС великим фирмама сторнирао рачуне, а грађанима слали извршитеље

Фото: Јутјуб

„Наишли смо на огромна кривична дела и злоупотребе, типа сторнирање рачуна, типовање стања бројила где су потрошачи, због неочитавања бројила и неизлажења читача на терен, бивали оштећени“, каже Наташа Пришић, специјалиста корпоративне безбедности и бивша запослена у Сектору унутрашње контроле и безбедности ЕПС, а која је остала без посла након што сто је указала на злоупотребе службеног положаја и коруптивне радње у Електропривреди Србије.

Пришић, уместо дисциплинског поступања и кажњавања починилаца, како каже за Нова.рс, постаје непожељна у систему, трпи мобинг и на крају остаје без посла. Уместо да ћути, како је од ње захтевано, одлучила је да јавно говори о ономе што је, радећи свој посао, са својим колегама разоткрила.

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

У Електропривреди Србије, Наташа Пришић је радила од 2001.године. У Електровојводини Нови Сад, у Сектору за пројктовање радила је десет година, а наредних пет у Сектору за финансије, у контроли финансијских токова.

Од 2016. године прелази у Сектор за унутрашњу контролу и безбедност који припада ЕПС-у Београда. Те послове обавља на територији ЕПС-а читаве Србије. После шест година рада на тим пословима, добија отказ због, како каже, тога што је одговорно радила свој посао и указала на коруптивне радње у Електропривреди Србије.

За Нова.рс говори о првим малверзацијама које је са својим колегама открила и због чега касније она постаје главни проблем ЕПС-а.

„После сваке контроле, у обавези смо били да записнике предамо директно генералном директору, односно Милораду Грчићу и тада мом директору Ненаду Дилберовићу, који се налазио на челу сектора Они су нам директно и давали задатке. Проблеми настају сваки пут када контролу радимо у Новом Саду, где су били највећи пропусти. Наишли смо на огромна кривична дела и злоупотребе, типа сторнирање рачуна, типовање стања бројила где су потрошачи, због неочитавања бројила и неизлажења читача на терен, бивали оштећени“, каже за Нова.рс Наташа Пришић, бивша радница Сектора Унутрашње контроле ЕПС-а.

Она објашњава на који начин су поткрадани мали потрошачи.

„ЕПС је са фирмом “Сиквестер” имао уговор где њихови читачи „треба“ да изађу на терен и редовно очитавају бројила, што су некада углавном радила деца радника и била плаћена по учинку. У овом случају, читачи су имали редовну фиксну плату 80-100 хиљада динара, лакше им је било да препишу стање бројила него да их на терену редовно очитавају. Када се бројило не очита, корисник добије рачун нултог износа на шта, наравно, не реагује. То се онда деси и следећег месеца а када очитају стварно стање, већ нагомилане потрошње, онда стиже рачун великог износа који указује на нерационалну потрошњу. Тада корисници долазе на шалтер Електродистрибуције, јер није њихова кривица што неко није очитао бројило, па су они добили рачун од нула динара. Рачун не може да се сторнира, и ту се дешава крађа. У програму се обрачунава средња вредност, ради се корекција рачуна и у тој корекцији се не приказује право стање потрошње већ средња вредност. Ту је сваки потрошач бивао закинут за две до три хиљаде динара. Ово се дешавало у Новом Саду, Сремској Каменици, Сремским Карловцима, Беочину, Бачком Петровцу…“, објашњава Пришић.

Каже да су се дешавала и сторнирања рачуна великим потрошачима, на шта ставља акценат, јер су у питању привредни субјекти на гарантованом снабдевању. Пришић каже да су то били износи од око 300 хиљада динара а да су за случај сазнали од руководилаца Оперативног дистрибутивног система (ОДС), који су им, као унутрашњој контроли, указали да је једном раднику наређано да мора да сторнира рачун, као и да ће то радити и наредних месеци.

„Пронашли смо да је њима руководилац сектора у Новом Саду, који није имао никаква овлашћења, сторнирао рачун, једноставним стиском на дугме делете. То је била наредба Горана Челара и Мирослава Паровића. Паровић је, иначе, био директор Одсека за техничке услуге у Новом Саду, човек који се седам година није појавио на послу, а примао је плату ЕПС-а. За руководица је поставио свог пријатеља Челара, који је стављао штамбиље и где треба и где не треба, он је раднику наредио да сторнира рачун. Колегиница и ја долазимо у контролу, узимамо извештаје од скоро свих радника, који потврђују случај као и то да се руководиоци не појављују на послу, што чак и тај Горан Челар признаје. Када смо га питали зашто, јер није смео потписати потврду на гарантовано снабдевање, нити је смео да сторнира рачун, он је рекао да је сматрао да је то пословно колегијално. Одговор нас је шокирао“, каже Пришић.

Записник, како каже, послали су директорима Милораду Грчићу и Ненаду Дилберовићу али даљег поступања није било, сем љутње и беса оних који су контролом разоткривени.

„Кроз дисциплинске и кривичне мере починиоци су требали бити кажњени, без обзира што су то запослени, и што су на функцијама, али ништа се не дешава, контрола се зауставља. Функционери града Новог Сада, који су део владајућа странке, телефонским путем решавају све јер су у ЕПС позапошљавали своје људе. Градоначелник Новог Сада Милош Вучевић је запослио своју сестру на место руководиоца за корпоративне послове, која све зауставља. За то је директно крив в. д. генералног директора Милорад Грчић и директор мог сектора Ненад Дилберовић који су, без обзира на политичку припадност, по закону и свим правилницима о поступању, требали да реагују. Позапошљавани страначки „ботићи“ све прихватају, као да су у обданишту, и занемарују наше одговорно обављање посла“, тврди Пришић.

Она наводи и још неке од злоупотреба које, бивају само почетак отапања леденог брега. Између осталог, твди да је долазило до злоупотреба са стипендијама деци преминулих радника.

„Та деца се школују и они, уместо једну стипендију, плате две под изговором здравствених проблема. Све су исценирали, све смо пронашли али се опет ништа није десило“, додаје Наташа Пришић.

ЕПС без одговора

Како би се уверили у истинитост тврдњи Наташе Пришић, обратили смо се ЕПС-у са питањима: Да ли су се дешавала поткрадања потрошача типовањем стања бројила и да ли сторнирани рачуни великим потрошачима. Питали смо их и да ли су санкционисани и кажњени они који су у томе учествовали а откривени поступком унутрашње контроле? Одговорн нисмо добили до закључења овог текста.

Извор: Нова