Министарство просвете прихватило је већину мера које је предложила Радна група за сузбијање насиља у школама, а међу тим мерама су измена Правилника о финансирању образовних установа, што ће омогућити запошљавање већег броја педагога и психолога, прихваћене су и веће казне за родитеље, као и то да оцена из владања од петог до осмог разреда улази у просек.
Ово су према незваничним сазнањима све усвојене мере за сузбијање насиља:
1. Бројчано ће се оцењивати владање од 5. до 8. разреда у току и на крају првог и другог полугодишта, а оцена из владања ће улазити у просек.
2. Ученику се одлаже исписивање из средње школе уколико је против њега покренут васпитно-дисциплински поступак, до његовог окончања. Након тога, уколико ученик жели и даље да се испише, школа је у обавези да дозволи исписивање и да у исписницу унесе изречену васпитно-дисциплинска меру која је за ученика изречена током поступка.
3. С обзиром да је као тежа повреда обавезе ученика већ дефинисана „употреба мобилног телефона, електронског уређаја и другог средства у сврхе којима се угрожавају права других или у сврхе преваре у поступку оцењивања“, на предлог Министарства, а уз сагласност чланова радне групе усвојено је да школе Општим актом могу да уреде употребу мобилног телефона током наставе.
4. Вршиће се измене Правилника о критеријумима и стандардима за финансирање установе која обавља делатност основног/средње образовања и васпитања (оба Правилника) у циљу повећања броја стручних сарадника у основним и средњим школама. Предлог Министарства за број извршилаца у основним школама (по 3 одељења мање):
– уместо од 8 до 23 одељења – предложено од 8 до 20 одељења – 1 извршилац на пословима стручног сарадника.
– уместо од 24 до 31 одељења – предложено од 21 до 28 одељења – 1,5 извршилаца на пословима стручног сарадника.
– уместо од 32 до 39 одељења предложено од 28 до 36 одељења – 2 извршиоца на пословима стручног сарадника итд.
Министар просвете, као и чланови радне групе су се сложили да је потребно повећати број стручних сарадника. Министар просвете је истакао да је неопходно урадити анализу стања броја стручних сарадника у основним и средњим школама, финансијску пројекцију ефеката, а затим и прибавити сагласност/одобрење Министарства финансија, са чиме су се сагласили и чланови Радне групе. Сви чланови Радне групе су се сложили да би повећање броја стручних сарадника била веома значана мера у циљу превенције насиља, том прилоком би приоритет имали стручни сарадници који у школама немају пуну радну норму.
Такође, поменуто је да су школама поред психолога и педагога потреби и специјални педагози, социјални радници, пре свега средњим школама.
5. Повећање надокнаде за рад одељењских старешина од 4 % повећа на 7 %, уз израду Правилника/Упутства о раду одељењских старешина. Истакнуто је да би било значајно подржати значај улоге одељењског старешине и кроз доношење Правилника/Упутства о раду одељенских старешина. Назначено је да ће увећање коефицијента за обрачун и исплату плате за одељенског старешину захтевати измену Уредбе о коефицијентима за обрачун и исплату плата запослених у јавним службама, која је у надлежности Министарства државне управе и локалне самоуправе, као и да је потребно урадити финансијске ефекте.
6. Повећање постојећих новчаних казни за родитеље. Постигнута је сагласност да се повећа само доња граница новчане казне за родитеље. Новчаном казном од 10. 000 уместо досадашњих 5.000 до 100.000 динара казниће се за прекршај родитељ, односно други законски заступник за повреду обавезе из члана 84. овог закона што представља неоправдане изостанке ученика, употребу мобилног телефона. преваре у оцењивању и за уношење оружја и пиротехнике. Новчаном казном од 40.000, уместо досадашњих 30.000 до 100.000 хиљада динара казниће се родитељ, односно други законски заступник детета или ученика који учини повреду забране из чл. 111. и 112. овог закона односно физичко, психичко, дигитално, сексуално и друго насиље.
7. Потписаће се нови меморандуми/ревидираће се стручна упутстава о сарадњи са Министарством за бригу о породици и демографији, Министарством здравља и Министарство правде, Министарством унутрашњих послова и Министарством државне управе и локалне самоуправе. Сви чланови радне групе су истакли значај и неопходност интерсекторске сарадње када је ова сложена тема у питању.
8. Усвојене су предложене измене Правилника о обављању друштвено-корисног, односно хуманитарног рада, а које се односе:
– на већу учесталост и дужину реализације друштвено-корисног, односно хуманитарног рада у школама – (уместо да се активности реализују 2 до 3 пута недељно, реализоваће се 3 до 4 пута недељно) и време реализације активности (уместо 15-45 минута, активности ће се реализовати у периоду од 30 до 60 минута),
– такође, усвојено је да се друштвено-користан, односно хуманитарни рад остварује у просторијама школе под надзором наставника, родитеља, директора, односно стручног сарадника или ван просторија школе у сарадњи са надлежним центром за социјални рад, као и да ниједна одабрана активност друштвено-корисног, односно хуманитарног рада не сме особу која је била изложена насиљу, било да је реч о ученику или запосленом, изложити могућности нове виктимизације.
Став запослених у Министарству је био да се активности друштвено-корисног рада не могу реализовати без присуства наставника, са чим су се сагласили сви чланови Радне групе. Шефица Одсека за људска и мањинска права у образовању, Снежана Вуковић је напоменула да ће се приликом измене поменутог Правилника ревидирати и примери активности друштвно- хуманитарног рада за теже повреде и повреде забране.
9. Усвојена је и једна од кључних измена Правилника о протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање која ће се односи на то да: „За трећи ниво насиља и злостављања директор установе подноси пријаву надлежним органима, организацијама и службама и обавештава Министарство, односно надлежну школску управу, у року од 24 сата путем дигиталне националне платформе „Чувам те“
са првим информацијама о догађају, а у року од 48 сати са потпуним информацијама и закључцима са састанка тима. Такође, установа путем националне платформе ажурира информације о поступању до затварања предмета, односно предузимања свих потребних мера и њихове евалуације“.
Запослени у Министрству су истакли да ће се приликом измене поменутог Правилника, изменити и делови Правилника који се односите на планирање превентивних активности, уз истицање значаја стручног усавршавања из области заштите од насиља за све запослене токо сваке школске године. Такође, прецизираће се улоге Тима за заштиту, као и процедуре поступања у ситуацијама другиг и трећег нивоа насиља, насиља које се догодило изван установе (када деца нису у својству ученика) као и поступање у ситуацијама злоупотрбе мобилних телефона према другим ученицима и према запосленим. Биће појашњена улога Националне платформе „Чувам те“ у евидентирању првог и другог нивоа насиља.
Извор: Блиц