Свет

Европу тресе скандал у ауто-индустрији: Застарела возила терају у Србију?

Политичари и ауто-индустрија су се на „дизел самиту“, одржаном прошле седмице у Берлину („Вести“ су о томе известиле своје читаоце), договорили да се до краја 2018. године сви новији дизели (еуро 5/6) БМW-а, Дајмлера, Опела и Фолксвагена, опреме модерним софтвером који ће смањити штетна дејства гасова за 25 до 30 одсто. То је, сматрају многи, недовољно, јер су очекивали смањење од бар 50 процената. Хардверски се ништа неће предузимати, јер би то подразумевало огромне трошкове од десетине милијарди евра.

 

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

Скандал са издувним гасовима у међувремену је добио несагледиве размере. Не само што се повлачи 12 милиона дизел модела Фолксвагена, БМW-а, Аудија и Мерцедеса, него је неминовна последица знатан пад вредности на тржишту половних аутомобила, а додатно негативно утиче и то што се најављују забране за дизел возила у Штутгарту и Минхену.

Будимир Марковић из Берлина сматра да је иницијатива да се забрани вожња дизел аутомобила у немачким градовима чиста манипулација.

– За дизел је раније требало да се угради филтер и могло је тако да се вози, а сада после толико година одједном то више није довољно! Сада наводно треба да се користи неки „чист дизел“. Сигурно ће тражити, ако се то усвоји, да се поново угради неки део у ауто – само да би узели људима паре. Ако је толико година вожен, зашто не може и даље? Мислим да политичари и ауто-индустрија и сви који су уплетени у то врзино коло само манипулишу како би људима узимали што више пара.

Ако се уведе забрана дизела и за Берлин, а верујем да ће се то десити, не вреди да продајем моју шкоду октавију, јер је стара 17 година. Мој пријатељ има мерцедес дизел и сад је хтео да узме други. Отишао је у њихов салон и они су му давали 5.000 евра за 10 година стар мерцедес, који је суперочуван. За мој аут вероватно не бих добио ни 100 евра – закључује Марковић.

Керозин нико не помиње
Тома Лукић изражава бојазан и да ће рестриктивним мерама на рачун дизелаша велики број људи у ауто-индустрији остати без посла, а онда ће то ланчаном реакцијом да се шири на скоро све области живота.
– За мене је много већи проблем што авиони при слетању просипају велике количине керозина, који је такође загађивач животне средине. О томе се јавно не говори, али је то чињеница. Политичари би морали да воде рачуна шта говоре, а поготово да имају једнак став према таквим питањима. Сматрам да у овом случају држава мора да реагује и да она финансира уградњу филтера у аутомобиле на дизел, јер убире силне порезе, зарађује од увоза и продаје јефтине робе и хране, али и извоза својих индустријских производа у свет – убеђен је Тома Лукић.

 Откривено! Све ОВЕ ЖЕНЕ у Србији ће добити позив за војску: Проверите да ли сте међу њима

Милан Грујић, такође из Берлина, каже да се непријатно изненадио кад је сазнао за аферу, јер нема ни годину дана како је узео дизел аутомобил на рате.

– Сад треба још пет година да отплаћујем кредит, а они хоће да забране дизел ауто. У децембру сам узео форд 2009. годиште, јер у то време се десио скандал само код Фолксвагена. Чуо сам да хоће и неке чипове да уграде како би смањили издувне гасове. Већ сада размишљам шта ће бити када се вратим са годишњег. Можда ћу да га продам, извучем ту цену и не одем у минус. Не знам да ли ће ме погодити то што је у међувремену пала цена дизел моделима, јер сам га купио добро испод цене, али можда за ових годину дана не бих много изгубио – вајка се наш саговорник.

– Возим аутобус у БВГ-у исто на дизел, па се питам шта ће моја фирма да ради? Иако они имају електро-аутобусе за А зону, не знам да ли то баш функционише како треба. До нове године су наручили још 20 нових дизелаша. Како ће они да укину бусеве да не улазе у Берлин – заиста не разумем?! Да је тако баш одједном радикално загађен ваздух, ни то не разумем. Ако сви променимо дизел и узмемо на бензин и гас, морамо за то ваљда да добијемо неке бенефиције или одштету? Тај скандал са ауто-концернима је по мени политички удар Америке Немцима, јер они су открили први скандал са издувним гасовима и терају инат Меркеловој због сарадње са Русима – сматра Грујић.

Да остане само у Штутгарту
Кристијан Ђуричић из Офенбаха је разочаран.
– Пре три месеца сам купио нови БМЊ 5 дизел са најновијим Еуро 6 сертификатом. Много сам разочаран јер сам платио доста за ауто, а сад не знам да ли и колико ћу моћи да га возим. Прича се да су у Хамбургу и Штутгарту забранили да се возе дизел аутомобили и ако тако остане неће ми сметати, јер не идем тамо. Битно ми је да могу моју „петицу“ да возим у Офенбаху, Франкфурту и околину и да могу до Пасауа (град у близини границе Немачке и Аустрије) да прођем кад кренем у Србију на одмор – каже Кристијан Ђуричић.

Мирослав Илић из Минхена вози углавном дизелаше, јер годишње прелази доста километара и то му је исплативије у односу на бензинце.

– Иза ове ситуације са наводним великим загађивачима аутомобилима на дизел гориво, стоји јак аутомобилски лоби, јер им је стало да се појача продаја нових возила. Прича да је то због бриге за животну средину само је изговор и она је у другом плану у односу на већу зараду произвођача аутомобила, која их чека. У томе и држава има свој део користи, а највише проблема опет ће пасти на леђа обичном човеку. Најлакше је народ ударити по џепу, јер он се ионако не буни – каже Илић.

Ако заиста дође до тога да се и у Минхену забрани вожња дизелаша у граду, онда ће и он морати добро да процени шта му је најпаметније урадити.

– Да ли ћу купити новији ауто или уградити заштитни филтер, добро ћу прерачунати, али у сваком случају нисам срећан због тога, поготово што је јасно да нису аутомобили на дизел гориво једини, па ни највећи загађивачи ваздуха у градовима. Без обзира на то, велики ауто-концерни решиће све то на рачун народа – убеђен је Мирослав Илић.

 

Тома Лукић из Дахауа је увек возио бензинце, али је против такве одлуке да се забрани улазак и вожња дизелаша у великим градовима.

– Мислим да је од загађења издувним гасовима аутомобила на погон дизел горивом много веће загађење из индустрије. Због превеликог броја аутомобила у великим градовима, стални су застоји и спорија вожња, па град загађују и дизелаши и бензинци. Ако су неки градови толико погођени због загађења издувним гасовима аутомобила, можда би градске власти у таквим срединама могле да на периферији саграде велике гараже где би људи остављали аутомобиле и у град улазили јавним превозом – сматра Лукић.

Ако крену забране као у Штутгарту, Лукић сматра да ће аутомобили са застарелом технологијом и већим загађивањем животног простора завршити у Србији, као и пре неколико година кад су увезене хиљаде возила која нису могла да се региструју у Немачкој.

 

Извор: Vesti