Издвајамо Србија

СКАНДАЛ-Ауто-школе мењају закон који ће нас уништити!

Из предлога измена и допуна Закона о безбедности саобраћаја за које је најављено да ће бити усвојене ове године, изостављена је садашња одредба да влада одређује најнижу цену теоријске и практичне обуке. Шта ово значи за ауто-школе, а шта за њихове полазнике и будуће возаче, и колико би реално требало да кошта обука за Б-категорију?

Када је крајем 2012. Влада донела Одлуку о одређивању најниже цене теоријске и практичне обуке кандидата за возаче, то није баш са одушевљењем прихваћено у јавности, јер је ова услуга на тај начин скоро три пута поскупела.

Огласила се и Комисија за заштиту конкуренције са мишљењем да је таква одлука владе у супротности са Законом о заштити конкуренције и са основним начелима слободне тржишне привреде и о томе званично обавестила тадашње надлежно министарство трговине.

Међутим, такво мишљење и тумачење ове комисије у пракси ништа није променило, па су прописане минималне цене обуке ступиле на снагу, а ево и данас још важе, тако да само обука, на пример за Б-категорију, кошта преко 50.000 динара, а остали трођшкови износе још двадесетак хиљада, што многима није лако да плате.

Међутим, како пише магазин “САТ”, цене обуке ће се поново мењати ускоро.

Обука појефтињује?

Иако то још нико није званично саопштио, из предлога измена и допуна Закона о безбедности саобраћаја, изостављена је одредба садашњег Члана 218, која каже да влада одређује најнижу цену теоријске и практичне обуке на предлог Министарства унутрашњих послова, и да ауто-школа не сме одредити нижу цену од те коју влада пропише.

Како наводи поменути магазин, и у МУП-у и у ауто-школама кажу да су те промене цена већ сасвим извесне. То у пракси значи да ће обука моћи да се добије јефтиније него данас, јер је тренутно за већину кандидата управо цена пресудна при избору школе у коју ће се уписати, па је јасно да ће многи управо на тај начин покушати да придобију полазнике.

Сасвим логично, родитељи чија деца треба да уче вожњу, али и стари возачи, немају ништа против ове новине и жељно је ишчекују. Ипак, представници ауто-школа у том случају страхују од нелојалне конкуренције која ће им ниским ценама одузети кандидате. Како тврде, нижа цена обуке свакако повлачи и слабији квалитет, јер разлика у новцу мора да се изнивелише на неки начин.

– Оваква промена нам сигурно неће донети ништа добро, јер ће поново бити нелојалне конкуренције која ће кандидате, уместо квалитетом, гледати да привуче нижим ценама – сматра Милан Тодоровић, председник Удружена ауто-школа Београда и објашњава због чега то неће бити добро за саме кандидате.

Наравно да ће многи гледати да прођу јефтиније и да се упишу или да упишу своју децу управо у такве школе, не знајући или не хајући за то што тамо једноставно неће моћи да добију оно што треба да добију и што програм обуке предвиђа. Ми смо већ имали слободно формирање цена све до 2013. када је обука у просеку коштала између 25.000 и 30.000 динара, а поједине ауто-школе су је нудиле за само 9.000 динара, па су им људи једноставно поклањали поверење, не питајући се како је то могуће и чему ће их научити за тај новац. После смо од кандидата који су долазили из таквихауто-школа чули на које се све начине штедело на обуци.

ЦЕНЕ ОБУКЕ КОД НАС И У ОКРУЖЕЊУ:

Бугарска 180 евра
Црна Гора 200-400
Румунија 220
Македонија 350
Србија 510 евра (51.080 дин)
Мађарска 430-470
БиХ 500
Грчка 500
Хрватска 770

Неки часови су уписивани као да су одржани, а нису, многима се дешавало да од 45 минута колико би требало да траје један просечан час, кандидат вози једва пет, а да се остало време проведе у причи или на неки други начин.

Многи су превару уочили тек на испиту, када су схватили да немају потребно знање јер су добар део обуке пропустили.

Ипак, либерализација цена је сасвим извесна јер је диригована из Европе, као и многе друге промене наших закона.

Чим се буде десила измена Закона о безбедности саобраћаја, ово ће постати пракса. Према неким наводима, промене су могуће већ током ове године. Тако ће свака ауто-школа имати право да одреди цену обуке у складу са својом рачуницом, или да је спусти, ако јој се већ тако исплати.

ЦЕНА ОБУКЕ ДАНАС:

Теоријска обука (40 часова) – 11.100 дин
Полагање теорисјког испита – 4.000 дин
Лекарско уверење – 2.100 дин
Практична обука (40 часова) – 39.500 дин
Полагање практичног испита – 4.000 дин
Полагање испита из прве помоћи – 5.100 дин
Издавање пробне возачке дозволе – 1.600 дин
Укупно: 67.400 дин
* Цена једног допунског часа вожње у трајању од 45 минута је око 1.200 динара.

Извор:Телеграф.рс