Издвајамо Србија

„Исти сертификат, из Лидла и Хофера рекли Србија не може“

Београд — Саветник за безбедност хране Министарства пољопривреде Ненад Доловац изјавио је да субјекти који износе храну на тржиште одговарају за њен квалитет.

Он је на округлом столу „Без квалитетних сировина нема квалитетних производа“ казао да је веома битно разликовати безбедност намирница и њихов квалитет и истакао да су домаћи потрошачи све образованији у смислу да знају шта је добар квалитет. „Потрошачи су све едукованији, одавно читају декларације“, навео је Доловац.

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

Председница Центра потрошача Србије Вера Вида казала је да су домаћи потрошачи доследни и углавном купују производе на које су навикли и који не мењају састав и квалитет.

„Оно што нас је поразило јесте да потрошачи не разумеју нутритивне таблице и да је једино што гледају рок трајања“, навела је она.

Што се тиче квалитета производа, Вида сматра да је јавна осуда највећа казна за произвођача. „Може да се плати казна и 200.000 и миллион динара али то је једнократно, заборави се, али ако се јавно истакну лоши примери, то је онда највећа казна.“

Генерални директор стратешког подручја кафа Атлантик групе Андреј Беле изјавио је да њихова компанија Гранд кафа поштује свих 16 правилника о безбедности хране, али да сумња да је то случај код малих произвођача кафе.

„Радили смо интерну анализу 88 врста кафе која се продаје на нашем тржишту, 19 узорака је поштовало све правилнике, остали нису. Наша кафа излази 100 одсто безбедна а годишње улажемо 400.000 евра у контролу квалитета и сертификате“, навео је Беле и додао да ако се на кесици напише да има сурогата у кафи, мора се написати и који је сурогат у питању.

Он је казао да су српски произвођачи кондиторских производа и хране спремни за ЕУ, али је истакао да ће што Србија буде ближа ЕУ, све ће више бити правилника и биће све захтевнији.

„Када смо се појавили на вратима Хофера и Лидла са истим сертификатом 22.000 за кафу коју производимо у Словенији и за кафу из Београда, рекли су из Словеније може, из Србије не. Послаћемо вам наше одиторе“, навео је Беле и додао да је та сертификација њихових одитора компанију коштала додатних 5.000 евра. „Погледали су документацију и рекли – сада може“.

Са друге стране, навео је Беле, у новом трговинском ланцу који је недавно дошао у Србију паковање од 200 грама кафе домаћег потрошача кошта 119 динара а њихова кесица исте грамаже је 239 динара. На тој кафи пише да је пакована у контролисаној атмосфери, што значи да би требало да има исти квалитет и када је отворите за 12 месеци. Отворите је после 3 месеца па ћете видети. Ја вам кажем да није пакована у контролисаној атмосфери“, навео је Беле.

„Дакле, када ми идемо у ЕУ, морамо задовољити све стандарде, а када европске компаније долазе у Србију, онда…“, рекао је он.

На то је Доловац казао да ће проверити ове тврдње.

Директор маркетинга Дон Дона Милош Марковић изјавио је да се та компанија суочава са веома лошим квалитетом пшенице, што је последица тога да се пшеница у Србији не откупљује по квалитету него по квантитету, због чега су принуђени да увозе побољшиваче из иностранства.

Такође се пожалио и на Уредбу о обавезној производњи 40 одсто хлеба „сава“ и оценио да је ту Уредбу „прегазило време“ јер се та врста хлеба на тржишту продаје по цени од 25 до 30 динара а код њих је производна цена изнад максимално прописане цене од 46 динара.

На питање како је то могуће, Марковић је казао да ни њима није то јасно и да је реч о нелојалној конкуренцији и постојању црног тржиша.

 

Извор: Б92