Свет

СВЕМИРСКЕ АГЕНЦИЈЕ НА НОГАМА: „Ђавоља комета“ јури ка земљи, експлодираће у року од 24 сата!

Џиновска комета 12П/Понс-Брукс, названа и „Ђавољом кометом, наставља да јури ка Земљи и у року од 24 сата ће експлодирати!

Стручњаци истичу да је комета већ имала неколико експлозивних догађаја ове године, што је навело научнике да истраже обрасце њене ерупције.

Открили су да је комета вероватно „склона експлозијама“ јер насилно избацује лед и гас сваких 15 дана. Комети је потребно око две недеље за једну ротацију око своје осе. Када је његов криовулкански отвор окренут према Сунцу, топлота изазива ерупцију.

Последњи такав експлозивни догађај догодио се 14. децембра, па је 29. или 30. децембар следећи датуми за ерупцију.

Комета 12П/Понс-Броокс је периодична комета са орбиталним периодом од 71 годину и приближно је три пута већа од Монт Евереста. Његов пречник се процењује на 34 плус/минус 12 километара. Упркос свом надимку „ђаво“, стручњаци тврде да не представља претњу по човечанство.

То одговара класичној дефиницији комете Халејевог типа (ХТЦ), чија орбита траје између 20 и 200 година, што значи да се појављују једном или двапут у просечном људском животу. Такође је једна од најсјајнијих познатих периодичних комета. Открио је француски астроном Жан-Луј Понс (1761-1831) у опсерваторији у Марсеју у јулу 1812. године, а поново ју је приметио амерички астроном Вилијам Роберт Брукс (1844-1921) 1883. године.

Комета са роговима

12П/Понс-Броокс је криовулканска комета , што значи да има ледени омотач и језгро испуњено гасом и ледом. Како комета апсорбује довољно зрачења са Сунца, њена криомагма, или ледена унутрашњост, постаје прегрејана. Притисак се повећава унутар језгра све док површина не пукне и ледена унутрашњост комете не пукне.

После сваке ерупције, прашина комете и рефлектујући облак криомагме се шире и чине га светлијим за астрономе. До сада је комета имала три велике експлозије. Једна се догодила 20. јула када је виђена први пут после 69 година. Друга се догодила 5. октобра када је ерупција била интензивнија, а трећа на Ноћ вештица (31. октобар) која је била мање интензивна.

Сваки пут када би се на комети догодила експлозија, њена кома би попримила неправилан облик са „тамним трагом“, који изгледа као да јој је израстао пар рогова.

Извор: Дневно