Трговци ће од суботе бити дужни да јасно обавесте купце колико их кошта куповина на чекове банака, а колико за готовину. За оне који то правило не буду поштовали, предвиђена је казна до милион динара.
Тачни износи
За већину продаваца техничке робе и намештаја примена Правилника о облику и садржини обрасца понуде финансијске погодбе, која се примењује од 18. новембра, значи озбиљну припрему. Где год буду наводили цену производа, мораће да наведу и тачне износе, уколико се разликују, за куповину на одложено.
– Ова обавеза произлази из Закона о заштити корисника финансијских услуга, али досад није постојао образац. Најједноставније речено, ово значи да купац мора да буде упознат са свим детаљима понуде. Да зна колико је роба или услуга јефтинија у кешу, колико процената је скупља на рате и колика је онда годишња камата. То продавци морају да објаве и сваки пут када се оглашавају – објашњава Ранко Грба, уредник портала „Необилтен“.
Мали број притужби
Начелник одељења за контролу промета, спречавање нелојалне конкуренције и заштиту потрошача Министарства трговине, туризма и телекомуникација Горан Мацура каже да се врло мали број притужби тржишној инспекцији односио на то да је једна цена за производ када се плаћа на одложено чековима грађана, а нижа када се плаћа у готовини.
– Трговац може једну врсту робе продавати путем продајних подстицаја, тако да је најчешће случај да је већа цена, која је у складу са калкулацијом, за робу на одложено плаћање, док је продајни подстицај за готовинско плаћање и та цена је нижа него редовна. Ако трговац видно истакне како у продајном објекту, тако и на огласном материјалу ове услове продајног подстицаја то је у складу са законом и нема места за предузимање мера. Међутим, ако трговац видно не истакне ове услове, тада је у прекршају и надлежни суд на захтев тржишног инспектора му може изрећи казну у износу од 100.000 динара до милион динара – истиче Мацура.
– Код нас важи једноставно правило, то је пословна политика фирме, цене су једнаке за све. Цена је идентична за све начине плаћања и у свим деловима Србије. То носи извесне трошкове, али ми верујемо да је купцима важна предвидивост и да треба да им је јасно колики су њихови трошкови – каже Никола Ружичић, руководилац службе за медије компаније „Форма идеале“.