Издвајамо Србија

ТЕХНИЧКИ ПРЕГЛЕДИ И ОСИГУРАЊА „ДЕРУ“ ВОЗАЧЕ: Технички поскупљује ПЕТ ПУТА, а о паду цене за полису ауто-осигурања НИ ГОВОРА

Одлука техничких прегледа у Србији да само неколико месеци након поскупљења поново подигну цену својих услуга нема никаквог основа, сматрају у Организацији потрошача „Ефектива“. Они објашњавају да просечна цена тенхничког прегледа у само четири месеца скаче са 1.000 на 5.000 колико планирају да буде нова цена, а да за то „апсолутно нема оправдања“.

Дејан Гавриловић, председник овог удружења, каже за „Блиц“ да „све личи на картелско удруживање“.

Региструјте се на првој српској друштвеној мрежи Србсбук

Најновије повећање цена, објашњава Гавриловић, технички прегледи правдају чињеницом да су им осигуравајуће куће смањиле зараду од продатих полиса ауто осигурања са 20 одсто на пет одсто.

Наиме, треба поменути да је НБС пре четири године, након поплава, подигла цену обавезног ауто осигурања како би осигуравајуће куће надокнадиле губитке које су због природних непогода имале. Тако је цена подигнута за 45 одсто.

– То је одговарало и осигуравајућим кућама и техничким прегледима који су од осигурања добијали око 20 одсто као стимулацију. Тако је, на пример, на 10.000 динара од полисе осигурања техничким прегледима ишло 2.000 динара. Технички су зато наплаћивали симболично, па су неки радили и бесплатно јер су на полиси узимали новац – објашњава Гавриловић.

Нема економског оправдања

Након тога, наводи Гавриловић, НБС је смањила тај проценат који осигуравајуће куће дају техничким прегледима на пет одсто.

– Тако је испало да се на 10.000 динара не добија више 2.000, већ само 500 динара. Технички прегледи су то сматрали губитком и дигли су цене техничког прегледа па је тако цена техничког прегледа за путничка возила са 1.000 динара скочила на 3.000 динара. На тај начин су надокнадили оне 2.000 што су имали раније од полисе – каже Гавриловић.

Он додаје да је нејасно зашто сада технички прегледи поново хоће да дигну цене, и то са 3.000 на 5.000 динара, а неки и на чак 6.000 динара.

– Које је сада „економско оправдање“ за то? Ако сте недавно подигли цене јер губите на полисама, зашто сада дижете цене? Удружење „Ефектива“ је срачунало да у Србији има око 1.700 регистрованих привредних субјеката који се баве техничким прегледом. Према званичној статистици, у Србији има око два милиона регистрованих возила. Када се то подели, то је у просеку 100 возила месечно за технички преглед. Ако узмемо да је тренутна цена 3.000 динара или 25 евра, долазимо до месечне зараде од око 2.500 евра. Да ли је то мала зарада за технички преглед који има три запослена – наглашава Гавриловић.

Све личи на картелско удруживање

Како додаје, још је горе то што сада хоће и на то да подигну цену техничког прегледа на 5.000 динара.

– То је око 42 евра, па када се срачуна за 100 возила то је 4.200 евра плус 500 евра од осигурања изађе на 4.700 евра. Нажалост, они су схватили јер су сложни да ће ако се сви договоре успети да подигну цене, а ми потрошачи немамо куд. То је картелско удруживање које је забрањено Законом о заштити конкуренције – напомиње Гавриловић, и додаје:

– Поставља се питање зашто су технички прегледи цену својих услуга првобитно повећали са 1.000 на 3.000 динара кад је провизија од осигурања у том периоду била иста! У том истом периоду, на оних 2.500 евра зараде од пружања услуге прегледа, додатна зарада је била око 20 евра по возилу или нешто мање од 2.000 евра месечно, што је укупну зараду могло повећати на готово 4.500 евра.

Шта су добили возачи

Гавриловић поставља питање шта потрошачи, односно возачи, добијају повећањем цене услуге прегледа возила.

– Да ли ће бити безбеднији и да ли ће они који пружају услугу прегледа возила бити одговорнији за евентуалне пропусте и саобраћајне незгоде које могу настати услед неисправности возила? Закон о облигационим односима у својим начелима, између осталог, предвиђа и право на једнакост узајамних давања уговорних страна. О каквом праву једнаких давања се ради ако пружалац неке услуге за исту ствар коју обавља, у року од само четири месеца повећа цену са 1.000 на 3.000 динара, а затим на 5.000 динара – истиче Гавриловић.

Ко има користи

Према његовим речима, тржиште ауто осигурања вредно је минимум 200 милиона евра годишње.

– Када је пре четири године НБС повећала цену ауто осигурања за 45 одсто, осигуравајуће куће су цену правдале тиме да 20 до 25 одсто дају техничким прегледима. Ако су већ дигли тада цене јер дају тих 20, 25 одсто, сада када је просек провизија смањен на пет одсто, зашто се не спусти и цена обавезног ауто осигурања за 20 одсто па да и возачи осете корист од тога. А десило се то да им дигнеш цену са неким оправдањем, а када то оправдање укинеш, цена остаје иста – каже Гавриловић.

Признали да су цене веће због мањих провизија

Један од власника техничког прегледа у Чачку Милош Ристановић рекао је за ТВ Прву да је разлог за повећање цене смањење зараде од полисе.

– Раније смо имали много већу зараду на полису, а сада је пет одсто. Износ за полису је варирао, неки су имали 20 и 25 одсто, а сада је 5 одсто. У 90 одсто градова у Србији је подигнута цена баш због ових ствари, цене смо подигли онолико колико су нам одузели проценте од полисе. Нисмо подигли 100 и 200 евра, гледали смо и у региону. У Словенији је цена 50 евра, у Црној Гори 45 евра. Људи региструју кола једном годишње – каже он.

Ристановић је рекао да ће сачекати јер ће вероватно држава одредити неки ценовник.

– Сачекаћемо месец дана, али сигурно нико неће радити у минусу – закључио је он.

Вујанић: Држава да плаћа технички преглед

Професор Саобраћајног факултета у Београду Милан Вујанић наводи да су осигурања сама без ичијег питања смањила износ.

– То су њихове паре и никога не питају. Осигуравајуће куће су куповале продајна места својих полиса, више то не чине јер не морају – рекао је за ТВ Прва Вујанић.

– Када тржиште регулишете административним одлукама тада цвета шверц и црно тржиште, возачи ће се на различите начине довијати – сматра он.

Вујанић истиче да иако се спекулише да је реч о картелском удруживању, да се не може забранити повећање цена.

– Не морате да радите у Чачку, идите у Горњи Милановац – каже он и додаје да „ако се и тамо удруже, онда нешто није у реду и прописи нису добри“.

Он сматра и да би држава требало да плаћа технички преглед с обзиром да возила морају да буду исправна, а да се кроз цене горива надокнади тај износ.

– Одлука да ће да врате цене и да могу да раде са 3.000 динара, зашто су их онда дизали? – упитао је Вујанић.

 

 

Извор: С.Гаврић/Блиц