loading...
Србија

Обратите пажњу! ОД НОВЕМБРА ОВО ЋЕТЕ МОРАТИ ДА ИМАТЕ НА СВОЈИМ КОЛИМА! У супротном казне су до 800.000 динара и 12 година затвора

Рани весник зиме у Србији су и редови испред вулканизерских радњи. Многи возачи већ сада мењају летње зимским гумама како би избегли гужве и дочекали спремни 1. новембар од када су дебљи пнеуматици обавезни по снегу и леду.

Замена гума кошта у просеку од 500 до 900 динара по точку док се цена зимског пнеуматика креће од 3.500 до 20.000 динара у зависности од типа возила и произвођача.

Ако је пандемија ковида 19 нешто добро донела онда је то дисциплина међу власницима возила који сада, како тврде вулканизери, избегавају гужве па на време, десет дана пре рока, заказују термин за замену гума.

– Возачи су све савеснији. Свесни су да неће моћи сви 1. новембра да замене гуме па већ сада зову и најављују време доласка. Комплет замене гуме по точку што подразумева демонтажу, монтажу И балансирање кошта од 500 до 900 динара у зависности величине фелне и врсте возила – објашњавају у једној вулканизерској радњи.

Зимске гуме у просеку трају три-четири године, а набавка ових пнеуматика није баш мали издатак за кућни буџет.

– Најјефтиније такозване баџет гуме у које спадају и кинеске и домаће, коштају око 3.500 динара за, рецимо, “фијат пунто” док премијум пнеуматици три пута скупљи па им је оквирна цена 10.000 динара. С друге стране, за просечно возило средње класе типа “рено лагуна” цена зимске гуме се креће од 4.500 до 7.500 динара. Наравно, најскупљи зимски пнеуматик имају џипови и то од 6.000-7.000 до 20.000 динара – наглашавају вулканизери.

На гумама се не сме штедети па тако ирационално питање да ли се зимски пнеуматици морају ставити на сва четири точка.

– Много је битно да се зимске гуме ставе на сва четири точка. Ако бисте рецимо ставили само на предње точкове дошли би у ситуацију да вам приликом кочења задњи део возила оде испред предњег и направили бисте карамбол. Изузетно је значајно да кочнице равномерно хватају, а да би то могле по снегу и леду шара на гуми не сме бити тања од 4 милиметра. То је минимум минимума – апострофирају вулканизери и додају да цена зимских гума и није толико скупа јер, како кажу, једно пуњење резервоара вреди ко две гуме.

Универзалне гуме само за малу километражу

Многи компромисно решење и за новчаник и за безбедност на путу налазе у универзалним гумама. То јесте компромисно решење, али само у једном случају.

– Универзалне гуме препоручују се само за возаче који не прелазе више од 10.000 километара годишње. То је компромис између летњих и зимских гума и у просеку су од 20 до 30 одсто скупље у односу на зимске или летње гуме. Реч је о гумама које имају довољно мекоће да не губе потребна својства на зимским температурама испод седам степени. Међутим, управо та мекоћа утиче да се ови пнеуматици много више хабају лети, на плус 40 степени. Све има своју цену – поручују у вулканизерској радњи и додају је век трајања гума од 30.000 до 50.000 километара.

директор Комитета за безбедност саобраћаја Дамир Окановић упозорава на мањкавост универзалних гума.

– Иако су законом дозвољене нема тих универзалних гума које ће имати врхунске карактеристике лети и зими. Због своје безбедности возачи би морали да имају и летње и зимске гуме – објашњава Окановић.

Летња гума губи својство испод седам степени

Иначе, зимска гума неопходна и када је хладно, небитно да ли снега има или не.

– Ако температура ваздуха падне испод 7 степени, летње гуме губе своја својства, знатно лакше проклизавају и имају дужи зауставни пут. Такође, подлога често буде знатно хладнија од ваздуха, што има свој утицај – објашњава Дамир Окановић, директор Комитета за саобраћај.

Казне због гума од 10.000 до 800.000 динара

Када је реч о казнама због вожње на летњим гумама по леду, суснежици или снегу, оне могу бити папрене ма колики минус био. Новчана санкција за овај прекршај креће се од 10.000 до 800.000 динара, а у одређеном случају могућа је чак и затворска казна од 12 година!

За коришћење летњих уместо зимских гума на путу прекривеном снегом, ледом или поледицом, казне износе од 10.000 до 20.000 динара за физичка лица, 60.000 до 800.000 динара за правна лица, а за предузетнике између 30.000 и 200.000 динара.

У случају да дође до незгоде, изазване управо тиме што возило није имало зимске гуме, а што се третира као технички неисправно возило, казне су још и веће.

Тако у случају незгоде у којој нема повређених и дошло је до мање материјалне штете, возач који је крив мораће да плати између 20.000 и 40.000 динара, или да одлужи казну од 45 дана затвора.

Ако је неко претрпео лакше телесне повреде, узрочник несреће биће кажњен са до 3 године затвора, док у случају тежих повреда та казна износи између 1 и 8 година затвора. Ако дође до смрти, прописана је казна затвора од две до 12 година.

Закон о обавезном осигурању у саобраћају (ЗООС), наводи: “Ако је штета настала због тога што је моторно возило било технички неисправно, а та је околност возачу возила била позната”, обавеза друштва за осигурање да штити власника моторног возила није апсолутна.

Такође, трошкови у које може да “упадне” возач технички неисправног возила, што је у овом случају аутомобил са летњим гумама на путу прекривеним снегом – могу бити милионске.

Уколико такво возило узрокује несрећу, осигуравајућа кућа која оштећеном исплаћује штету, потражиће од возача који је у том тренутку управљао возилом, или од власника аутомобила, да јој тај новац надокнади.

Дакле, важно је знати да нећете платити казну ако немате зимску гуму 1. новембра у случају да снега и леда нема. Али оно што је искуство показало, то је да многи возачи управо зато одлажу земену гума, а онда их снег изненади. А онда обично буду и гужве код вулканизера.

Оситм тога, подсетимо и на то да она није важна само због снега и леда, већ је треба имати када темпертура ваздуха пранде испод 7 степени Целзијусових.

 

 

 

 

 

Извор: Блиц.рс